התקנת תוכנת מעקב בטלפון הסלולרי של העובד - האם פגיעה בפרטיות?
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

התקנת תוכנת מעקב בטלפון הסלולרי של העובד - האם פגיעה בפרטיות?

מאת: עו"ד עמוס הלפרין | עו"ד מחלקת "כל עובד", חברת חשבים ה.פ.ס – מידע עסקי | 20/01/2015

| |

למעביד יש זכות לדעת את מיקומו של העובד במהלך יום העבודה

העובדות

התובע שרון קדוש (להלן: "העובד") עבד בנתבעת בנאוי יצחק ושחר בע"מ (להלן: "המעסיקה") מיום 2.3.2002 ועד ליום 31.5.2009, מועד פיטוריו.

העובד טען כי במהלך תקופת עבודתו לא שולמו לו מלוא זכויותיו וכן כי המעסיקה הפרה את פרטיותו בכך שהתקינה שירות מעקב בטלפון הסלולרי שלו ללא ידיעתו וללא הסכמתו.

פסק הדין

הגנת הפרטיות

העובד טען כי המעסיקה הסבה את מכשיר הטלפון שלו למכשיר מעקב ללא ידיעתו והסכמתו ובכך הפרה את פרטיותו באופן בלתי סביר מבחינת היקף השימוש ומשכו.

הזכות לפרטיות אינה זכות מוחלטת אלא זכות יחסית אשר יש לאזנה מול האינטרסים של המעסיק.

לא הייתה מחלוקת כי המעסיקה לא האזינה לשיחות הטלפון של העובד אלא היה באפשרותה לעקוב אחר מיקומו של העובד במהלך יום העבודה.

העובד עבד כסוכן מכירות וכדי שהמעסיקה תוכל לעקוב אחר מקום הימצאו במהלך יום העבודה ולוודא כי הגיע בזמן לעבודה וכי הוא אכן נמצא במקום שבו הוא אמור להיות במהלך יום העבודה, הוחלט על התקנת שירות המעקב בטלפון של העובד ושאר עובדי המעסיקה.

העובד לא הוכיח כי המעסיקה עשתה שימוש כלשהו בשירות המעקב שהותקן בטלפון שלו כדי לעקוב אחר מקום הימצאו שלא בשעות העבודה או שלא בימי העבודה.

לאור האמור לעיל, בית הדין לא סבר כי בנסיבות המקרה דנן, בהן ביקשה המעסיקה לפקח על מקום הימצאו של העובד במהלך יום העבודה בלבד, מהווה המעקב שביצעה המעסיקה חדירה לפרטיות או מעקב אסור ועל כן טענת העובד לחדירה לפרטיותו ולתשלום פיצוי בגין כך נדחתה.  

ניכויים מהשכר

המעסיקה טענה כי סוכם בין הצדדים שכל סכום מעל 350 ש"ח בחשבונות הטלפון של העובד ינוכה משכר עבודתו. כמו כן טענה כי לעתים שולמו לעובד במהלך תקופת עבודתו מפרעות ו/או הלוואות אשר נוכו משכרו ולעתים נטל העובד מתנות מהמוצרים ששיווקה המעסיקה שעלותם נוכתה אף היא משכרו של העובד.

המעסיקה לא המציאה הסכמה בכתב של העובד לקיזוז הוצאות טלפון משכרו, וכן לא הוגשו לבית הדין חשבונות טלפון שהעידו כי העובד עשה שימוש בטלפון הנייד לצרכים אישיים ו/או כי חשבונות הטלפון של העובד היו מעל סכום של 350 ש"ח.

המעסיקה אף לא המציאה לבית הדין כל אסמכתה לתשלום מפרעה או הלוואה.

לאור האמור לעיל נקבע כי הניכויים משכרו של העובד לא היו כדין ועל כן על המעסיקה לשלם לעובד סך של 14,866 ש"ח.

ס"ע (חיפה) 31589-05-10 l התובע: שרון קדוש; הנתבעת: נאוי יצחק ושחר בע"מ l לפני כבוד הסגנית נשיא איטה קציר l ניתן ב- 09.09.2013

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו