הורדת שיעור מס ערך מוסף ומס חברות – האם תשיג את מטרתה?
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

הורדת שיעור מס ערך מוסף ומס חברות – האם תשיג את מטרתה?

מאת: יועץ מס שמואל (סמי) מזון | לשעבר נשיא לשכת יועצי המס בישראל | 09/09/2015

| |

אדוני ראש הממשלה, אדוני שר האוצר,

ביום חמישי האחרון האזנתי בקשב רב למסיבת העיתונאים שבה הודיעו ראש הממשלה ושר האוצר על הורדת שיעור מס ערך מוסף מ-18% ל-17% ועל הורדת מס החברות מ-26.5% ל-25%.

הורדת מסים היא מבורכת תמיד. אני מסכים לחלוטין עם דברי ראש הממשלה כי הורדת מסים גורמת לפיתוח הצמיחה והכלכלה, אף על פי שעד היום, למיטב ידיעתי, התזה הזו לא הוכחה בצורה אמפירית.

יש לחשוב ולחקור את הנושא זה בצורה מדעית כדי לוודא אם אכן הורדת המסים תורמת להתפתחות המשק וגם לבדוק מהו המס האופטימלי שיש להטיל לשם השגת הצמיחה המקסימלית.

התרשמתי מאוד מהכוונה להחזיר למשלמי המסים את עודפי הכספים שהצטברו מתשלומי המסים, למרות הסתייגותו של שר האוצר מר כחלון בסוף דבריו.

לצערי אינני יכול להסכים עם שיטה זו.

קיימת יותר מדרך אחת לפצות את כל אזרחי ישראל בעודפים. להלן כמה דוגמאות אשר לדעתי יסייעו לרוב האזרחים ויתרמו יותר לשכבות העניות ולרווחת האוכלוסייה.

מה דעתכם על מיגון במקומות בדרום שבהם הוא חסר? מה דעתכם על בניית כיתות נוספות היכן שהצפיפות עוברת את התקן המקובל? מה דעתכם על שיפוץ כבישי "דמים" כדי למנוע תאונות דרכים אשר עולות הון תועפות למשלם המסים? ועוד ועוד.

הכלכלן האמריקאי הנרי ג'ורג' חילק את רווחת האדם לארבעה תחומים עיקריים: מזון, ביגוד, דיור ותחבורה, וראה בעיני רוחו משטר אידאלי אשר ידאג לרווחת העם בכל התחומים הללו.

הורדת מס ערך מוסף ל-17%

לדעתי הורדה זו לא תשיג את המטרה המוצהרת. להלן דוגמה:

אדם שמרוויח שכר מינימום שעומד כיום על סך 4,650 ש"ח לחודש מגלם 18% מס ערך מוסף בסך 709 ש"ח. עם הורדת מס הערך המוסף ל-17%, יעמוד מס הערך המוסף על 676 ש"ח, קרי חיסכון חודשי בסך 33 ש"ח לחודש, ובחישוב שנתי 396 ש"ח.

לעומת זאת, רכב בעלות ממוצעת של 200,000 ש"ח מגלם 18% מס ערך מוסף בסך 30,508 ש"ח. עם הורדת מס הערך המוסף ל-17% יעמוד מס הערך המוסף על 29,060 ש"ח - חיסכון בסך 1,448 ש"ח, סכום שייחסך על ידי השכבה הענייה במהלך ארבע שנים. ועוד כהנה וכהנה דוגמאות.

הורדת מס החברות ל-25%

צעד מבורך, אך מדוע כשמורידים מסים שוכחים תמיד את היחידים, שהם עמוד התווך של המדינה בכל המדובר במסים, בעלי העסקים הקטנים והבינוניים אשר מבחינה כלכלית לא כדאי להם להתאגד כחברה בגלל העלויות הנוספת.

מה היה קורה אם גם להם היו מורידים את נטל המס או מרווחים את מדרגות המס כדי שגם להם יהיה תמריץ וכך יהיו שותפים פעילים בצמיחת המשק שהם חלק בלתי נפרד ממנו?

יתרה מזאת, הם הנושאים על גבם את נטל המסים המשמעותיים, הם אלה שמעולם לא דרשו לא "תספורת" ולא "גילוח" והם אלה שתמיד נמצאים תחת עינם הבוחנת של שלטונות המס.

לסיכום: כל הורדת מסים היא מבורכת, אך (בלי לחשוד בכשרים) מהו המנגנון שהממשלה תציב כדי לפקח כי הורדה זו אכן תתבצע הלכה למעשה על ידי בעלי העסקים?

עצתי כאזרח מן המניין, בדקו שוב את סדר העדיפויות.

אני מאלה שמאמינים בקיום מצוות השלטון על-פי התלמוד הבבלי "דינא דמלכותה דינא" עם זאת יש לבדוק גם את האמרה "סוף מעשה במחשבה תחילה".

אני משוכנע כי המנהיגים, ובראשם ראש הממשלה ושר האוצר האמונים על רווחת העם, רוצים ועושים את כל המאמצים להיטיב עמנו, אך לפעמים קו הראייה אינו מצטלב עם קו המציאות.

אל תגידו שלא אמרנו לכם!

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו