השופטת נזפה בבן משפחה ידועה מירושלים על כי הסתיר מפניה שהוא בעלי החברה שתבע
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

השופטת נזפה בבן משפחה ידועה מירושלים על כי הסתיר מפניה שהוא בעלי החברה שתבע

מאת: מתוך הודעה לעיתונות | | | 06/04/2016

| |

אחד מהבנים למשפחת בנית הוותיקה והידועה בירושלים, המחזיקה במפעלים ובנכסים שונים, הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים נגד אחת מהחברות שבבעלות משפחתו, "בנית מערכות חימום והסקה בע"מ"

אחד מהאחים למשפחת בנית הידועה מירושלים, הגיש את התביעה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, נגד חברת 'בנית מערכות חימום והסקה בע"מ' השייכת למשפחתו, וזאת באמצעות עו"ד אופיר עוזרי. לטענתו, חלק מאחיו החליטו בצעד חד צדדי ובלתי חוקי להפסיק את תשלום משכורתו בחברה.

החברה טענה מנגד, באמצעות עו"ד איתמר כהן וטניה ליאחובצקי, כי יש לדחות על הסף את תביעת האח להכיר בו כעובד החברה. לטענת החברה, האיש הסתיר מבית הדין האזורי לעבודה בירושלים את הרקע העובדתי הרלוונטי לסכסוך – שהאח הוא דירקטור ובעלת מניות בחברה המשפחתית, ושבינו לבין אחיו, אף הם בעלי מניות בחברה, יש הסכמים המסדירים יחסי האחים והחברה.

פרקליטי החברה ופרקליטי הבנים הנותרים, חשפו בדיון שהתנהל בבית הדין לעבודה, כי האח התובע הסתיר מבית הדין את ההליכים המתנהלים בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, בעניין סכסוך משפחתי רב שנים בין הצדדים, שעניינו חלוקת נכסי המשפחה.

לטענת החברה, לבית הדין לעבודה אין את הסמכות לדון בתיק זה, לאור אופי הסכסוך, ומפני שלא מתקיימים יחסי עובד-מעביד בין הצדדים. מעבר לכך טענו פרקליטי יתר האחים, כי ההסכמים שנחתמו בין האחים מחייבים פניה להליך בוררות בכל סכסוך שפורץ ביניהם, הליך שלא מוצה. על כן ביקשו פרקליטי החברה ויתר האחים להעביר את הדיון לבית המשפט לענייני משפחה בירושלים.

האח התובע התנגד לבקשת זו וטען, כי אחיו אינם צד להליך אלא החברה עצמה, ובינו לבינה חלים כל המבחנים לקיומם של יחסי עובד-מעביד. לפיכך, טען, לבית הדין לעבודה יש את הסמכות לדון בתיק. לדבריו, קיים סכסוך בינו לבין החברה סביב תנאים סוציאליים וזכויות עבודה המגיעים לו – ועל כן בית הדין לעבודה הוא הערכאה הנכונה לדיון.

השופטת קבעה: אין לבית הדין סמכות עניינית לדון בתביעה

כב' שופטת בית הדין לעבודה, שרה שדיאור קיבלה את טענת החברה, וקבעה כי אכן אין לבית הדין סמכות עניינית לדון בתביעת התובע. "התובע לא הגיש חוזה עבודה, תקנות החברה, פרוטוקול או כל מסמך אחר שממנו עולה, כי הוא בסטטוס של עובד בחברה", קבעה השופטת בהחלטתה.

השופטת קבעה עוד, כי המסמכים שהאח התובע צירף לתביעתו, אינם מהווים ראייה ליחסי עובד-מעביד שהתקיימו כביכול בינו לבין החברה. כך למשל, קבעה השופטת כי תלושי השכר שהגיש אינם מהווים ראיה, וכי במסמך "עקרונות העסקה בחברות התפעוליות" שהגיש, נרשמו עקרונות כלליים בלבד ביחס לאחים ולבני המשפחה האחרים, העובדים בתפקידי ניהול בחברה, כאשר אין כל התייחסות ספציפית לתובע עצמו כעובד בחברה.

מעבר לכך, קבעה כב' השופטת שדיאור כי מהמסמכים שהגיש התובע עולה, כי הוא נהג בחברה מנהג בעלים ומקבל החלטות, וכי המסמכים גם מעידים על יכולתו ואמצעיו לפגוע במתקני החברה.

השופטת בביקורת חריפה על התובע: "הסתיר מידע רלוונטי"

בפסק דינה, מתחה כב' השופטת שדיאור ביקורת חריפה על האח התובע, על כך שלא ציין את היותו בעל מניות ודירקטור בחברה. "מלבד חוסר ניקיון כפיים, מעיד המעשה על ניסיון להסתיר עובדות רלוונטיות ומהותיות", קבעה השופטת בהחלטתה. "גם אם השמטה זו אינה סיבה לדחיית התביעה על הסף, הרי שהעובדות שנפרשו בפנינו על ידי הנתבעת מציגים מורכבות עובדתית ומשפטית, המטילה בספק של ממש את עניין מעמד התובע, ואת היותו של בית הדין מוסמך לדון במכלול זה".

בין האחים קיים סכסוך כספי, ציינה השופטת, שהוגדר על ידי בית המשפט לענייני משפחה כ"סכסוך מסחרי טהור". לפיכך קבעה, כי סוגיית התשלומים המגיעים לתובע בכל סטטוס שהוא, היא חלק בלתי נפרד מאותו סכסוך.

לאור כל זאת, קבעה השופטת כי ראוי שהתביעה תדחה על הסף, מחוסר סמכות עניינית של בית הדין לדון בנושא, כפי שביקשה הנתבעת. אך היות שהאח התובע ביקש בתגובתו להחלטת הדחיה, שהתביעה תעבור לבית המשפט לענייני משפחה ותדון בצוותא עם שאר התביעות התלויות בפניו – נעתרה כב' השופטת שדיאור לבקשתו.

 

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו