מחקר קובע: עליית מחירי החלב ב-4% אמורה להוסיף למחיר הקוטג' 4 אגורות בלבד, ולמחיר המילקי אגורה וחצי.
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

מחקר קובע: עליית מחירי החלב ב-4% אמורה להוסיף למחיר הקוטג' 4 אגורות בלבד, ולמחיר המילקי אגורה וחצי.

מאת: עודד שהם | נציג ועד הרפתנים | 07/10/2018

| |

ספין מוצרי החלב נחשף: רשתות השיווק והמחלבות גורפות לכיסן כ-67% מההכנסות מהמוצרים המפוקחים, ולמעלה 
מ-90% מההכנסות במוצרי החלב שאינם בפיקוח

מחקר תחשיבי מקיף, שגובש ע"י ועד הפעולה של הרפתנים, ונאסף על סמך מידע גלוי הנמצא באתרי האינטרנט של מועצת החלב, שטראוס-עלית, תנובה, טרה, גד, שופרסל, רמי לוי, ואתר פרייסז – חושף אמת עצובה:

עליית 'מחיר המטרה' האחרונה של החלב אמורה להשפיע בצורה זניחה מאד, אם בכלל - על מחירי מוצרי היסוד, בעוד שכוונתן של רשתות השיווק והמחלבות להעלות מחירים בעשרות אחוזים  יגזרו רווחים עצומים על גבו של הצרכן הישראלי.

המחקר מנתח מבחינת אחוזים את חלקם של הרפתנים במחיר לצרכן של עשרות מוצרי חלב, שבפיקוח ושלא בפיקוח.

המחקר כלל את כל מוצרי החלב המפוקחים, ו-25 מוצרים לא מפוקחים שרכישתם רווחת במיוחד במשקי הבית בישראל. המחקר מוכיח כי פער התיווך במוצרים המפוקחים עומד על 317%, ומרקיע לכדי 1052% בממוצע - במוצרים הלא מפוקחים שנכללו במחקר.

המחקר מגלה כי במוצרים שבפיקוח עלות מרכיבי החלב הגולמי היא כ-33% בלבד מהמחיר לצרכן.

המחירים נעים מגבינה לבנה, שבה עלות החלב היא כ-22% ממחיר המוצר לצרכן (ועליית המחיר בשל ייקור החלב ב-4% - אמורה להסתכם ב-4.6 אג' בלבד לאריזה), ועד לחמאה שבה עלות החלב הגולמי במחיר המוצר הוא 44% (ולפיכך מחירה של חמאה אמור לעלות ב-6.6 אג' בלבד לחבילה של 100 גר').

אם לא די בכך, במוצרים שלא בפיקוח פערי ההכנסה של המחלבות ורשתות השיווק הופכים למדהימים.

כך למשל במחיר ה'מילקי', שעורר בזמנו מחאה קשה, גורפות המחלבות ורשתות השיווק במשותף כ-86% מההכנסות, בעוד עלות החלב בו עומדת על 14% בלבד מהמחיר לצרכן. לכן, על פי המחקר - עליית מחיר החלב אמורה להתבטא רק באגורה וחצי במחיר המילקי לצרכן.

הרשתות והמחלבות שוברות שיאים במחיר הגבינה הבולגרית המעודנת של 'גד', בה הכנסותיהן מרקיעות לכדי 94% ממחיר הממוצע לצרכן.

על פי המחקר - עליית מחירי החלב אמורה להוסיף לגבינה הבולגרית המעודנת - אשר מחירה הממוצע לאריזה עומד על כ-25 שקלים – כ-6 אגורות בלבד!

הקוטג', שזכה למעמד מיוחד אחרי מחאת הקוטג' – משאיר למחלבות ולרשתות השיווק הכנסה אדירה של כ-72%-76% מעלות המוצר הסופית.

"אם חברות 'שטראוס' ו'תנובה' היו מעוניינות להעלות את מחיר הקוטג' כך שלא יישחק מעליית מחירי החלב הגולמי – הן היו אמורות להוסיף למחיר אריזת הקוטג' 5% שלהן, בת 250 גר' – כ-4 אגורות בלבד" טוען עודד שהם יו"ר ועד הפעולה של הרפתנים.

כזכור, סערת החלב הנוכחית החלה כאשר מחיר המטרה המשולם לרפתנים הועלה ב-4%, וכתוצאה מכך עודכנו מחירי המוצרים המפוקחים ב-3.4%.

רשתות השיווק והמחלבות מחו בקול גדול, ואף עתרו לבג"ץ  - בטענה כי מחירי מוצריהן אמורים להתעדכן כלפי מעלה בעשרות אחוזים.

הנתונים שחושף המחקר, מגלים כי מדובר בסך הכל בספין – שמטרתו הייתה להגדיל עוד יותר את רווחיהן.

לדברי עודד שהם "הספין השקרי, שמאשים את הרפתות המשפחתיות בעליית תשומות הייצור ובשחיקת רווחי המחלבות ורשתות השיווק  - נחשף".

"העלאה של 4% במחיר המשולם לרפתנים אמורה להעלות את מחירי המוצרים המפוקחים ב-1.2% בלבד. ברור כעת לחלוטין כי העלאת מחירם של מוצרים אלה ב-3.4% משלשל לכיסן של רשתות השיווק והמחלבות כסף רב, והן למעשה כמעט ומשלשות את תוספת העלות למוצריהן – והכל תוך בכי ונהי – ועל חשבון כל תושבי מדינת ישראל".

וועד הרפתנים היא קבוצה בת 50 בעלי רפתות במושבים מכל אזורי הארץ  - אשר התאגדה לאחרונה על מנת להביא את זעקת הרפתנים לקדמת הבמה, ועל מנת לחשוף את הנתונים האמיתיים על שוק החלב, ועל הקשר בין הגורמים השונים בו ליוקר המחיה.

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו