קרן השתלמות: "זה כמו הטלנסקי של השכירים - מעטפת מזומנים"
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

קרן השתלמות: "זה כמו הטלנסקי של השכירים - מעטפת מזומנים"

מאת: רו"ח אייל מנדלאוי | מומחה במיסוי יחיד ובקופות גמל | 04/01/2015

| |

אייל מנדלאוי מסביר על מוצר החיסכון שבמשרד האוצר מנסים לנטרל שנים רבות. "ניתן להשאיר את הכסף והוא יצבור רווחים פטורים ממס"

הרפורמות שביצע משרד האוצר משנת 2008 בתחום החיסכון הביאו לכך שבידי הציבור נותר מוצר חיסכון יחיד לטווח הבינוני שזוכה לפטור ממס - קרן השתלמות - רו"ח אייל מנדלאוי, מומחה למיסוי ופרישה, מסביר ל-Bizportal מה זאת קרן השתלמות? מדוע היא משתלמת גם למעביד? ומתי אפשר למשוך את הכסף או חלק ממנו?

מה זאת קרן השתלמות?  "קרן השתלמות היא מכשיר החסכון יחיד נותר היום שאינו לפנסיה והוא שומר על האטרקטיביות שלו. בכל חודש המעביד מפריש עד 7.5% והעובד 2.5% ובכל מקרה העובד מפריש לפחות שליש ממה שהמעביד מפריש.

מהם יתרונותיה של קרן השתלמות מבחינת העובד? על כל שקל שהעובד מפקיד המעביד מפקיד 3 שקלים. בנוסף, העובד יכול להחליט לאיזו קרן הוא רוצה להצטרף כשהבחירה היא לפי מסלולי ההשקעה והרווחים של הקרן".

מהם יתרונותיה של קרן השתלמות מבחינת המעביד? "למעביד עדיף לשלם לעובד קרן השתלמות במקום להוסיף לעובד שכר וכך לחסוך את התשלומים שהוא צריך לשלם על שכר (ביטוח לאומי, פנסיה ופיצויים). בנוסף, בעת מצוקה כלכלית יותר קל למעביד לקצץ לעובד בקרן השתלמות שלא פוגעת בנטו של העובד (אלא מקטינה חיסכון עתידי) מאשר להגיד לעובד שמקצצים לו שכר שפוגע מיידית בנטו. כמוכן קרן השתלמות נותנת לעובד מוטיבציה גדולה ותחושה של מעמד בארגון".

מהן הטבות המס בקרן השתלמות? "בהפקדה: אין חיוב שווי במס של העובד עד תקרה של 15,712 לחודש; במשיכה: אם הופרשו לאורך השנים סכומים על חלק שכר של עד 15,712 - הכל פטור ממס. אם הופרשו סכומים מעל שכר של 15,712 - יהיו הרווחים בגין החלק שמעל חייבים ב-25% מס כאשר הפרשי ההצמדה בכל מקרה פטורים ממס".

"חשוב לדעת:  ניתן להמשיך ולהפקיד בקרן ההשתלמות גם לאחר 6 שנות וותק או להשאיר את הכסף והוא יצבור רווחים פטורים ממס. אם העובד נאלץ להוציא את הכסף לפני 6 שנים הוא מחויב במס רגיל (וגם מקבל פטור מסוים) ולא בקנס של 35%".

מתי אפשר למשוך את הכסף או חלק ממנו? "ניתן למשוך אחרי 6 שנים את כל הכסף (הפקדות, רווחים והפרשי הצמדה) כשהכל פטור ממס (במגבלה של רמת שכר לצורכי קרן השתלמות של 15,712 לחודש). כמו כן, ניתן להוציא את הכסף כבר אחרי 3 שנים לצורך השתלמות מקצועית. בנוסף, ניתן אחרי 3 שנים לקבל מהקרן הלוואה על חשבון היתרה".

האם כדאי למשוך את הכסף כשניתן לעשות זאת? "כל עוד אין לך משהו מיוחד לעשות עם הכסף - עדיף להשאיר אותו כי זאת תוכנית שצוברת רווחים פטורים ממס. כשקופה של קרן השתלמות נזילה אפשר להוציא פטור ממס ואם לא מושכים את הכסף מיידית הפטור ממס נשאר. זה כמו הטלנסקי של השכירים - מעטפת מזומנים שלאורך שנים משרד האוצר ניסה ללא הצלחה לבטל את הפטור. זאת פרה קדושה שלמענה ההסתדרות עומדת על הרגליים האחוריות ועוצרת את החקיקה. לסיכום: יש היום כל כך הרבה גזרות והמוצר היחידי שאפשר לקבל באמצעותו סכום חד-פעמי בלי מס זה קרן השתלמות".

רו"ח אייל מנדלאוי מומחה במיסוי יחיד ובקופות גמל מרצה למיסים באוניברסיטת בר-אילן מנהל היחידה ללימודי חוץ - הקריה האקדמית, קרית אונו. פרסומים נוספים שלו ושל מומחי חיסכון אחרים ניתן לקרוא באתר האינטרנט של חברת חשבים

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו