תביעת מורה שהועברה ללמד בבית ספר מחוץ לעיר מגוריה נדחתה תוך התבססות על נוהל המופעל במגזר הערבי
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

תביעת מורה שהועברה ללמד בבית ספר מחוץ לעיר מגוריה נדחתה תוך התבססות על נוהל המופעל במגזר הערבי

מאת: עו"ד מורן טימן גוגול | מחלקת "כל עובד" מבית חשבים | 24/07/2017

| |

העובדות

סוהא חאג' יחיא (להלן: "העובדת") הינה מורה בבית ספר יסודי ועובדת משרד החינוך (להלן: "המעסיק"), הועברה ללמד מבית ספר שבעיר מגוריה, טייבה, לבית ספר בעיר רמלה. שנה זו היוותה את השנה הראשונה לתקופת הניסיון לקליטתה כעובדת קבועה במשרד החינוך ובשנה שלאחר מכן המשיכה העובדת לעבוד באותו בית ספר, ובכך השלימה שתי שנות ניסיון. במהלך שנת הניסיון השנייה בוצעה לעובדת הערכה על ידי מנהלת בית הספר ו"השורה התחתונה" של הערכה זו הייתה, כי יש לבחון אי מתן קביעות לעובדת תוך שניתנו ההמלצות לשיפור. לאור זאת, תקופת הניסיון שלה הוארכה ובשנה שלאחר מכן ניתנה לה המלצה למתן קביעות. במסגרת התביעה טענה העובדת, כי על פי נוהלי משרד החינוך והניקוד המגיע לה, הייתה העובדת זכאית להמשיך ולעבוד בבית הספר שבעיר מגוריה טייבה, ולא היה מקום להעבירה לבית הספר שברמלה. לפיכך העובדת מבקשת את ביטול ההעברה, וכן פיצויים על עוגמת נפש ונזקים נוספים שנגרמו לה בשל אותה העברה, שנעשתה לטענתה שלא כדין.

פסק הדין

בית הדין התייחס "לנוהל העברות, שיבוצים והשלמות" המופעל במגזר הערבי של מערכת החינוך הממלכתית מזה למעלה מ-20 שנה. העובדת טענה שעל פי הוראות הנוהל, עומדת לה הזכות להיות משובצת בבית הספר בטייבה, שבו לימדה קודם להעברתה לבית הספר בעיר רמלה. בהתאם לנוהל, נקבע מועד להעברות של עובדי הוראה קבועים במערכת החינוך. לכל עובד הוראה המבקש העברה, שיבוץ או השלמת משרה נקבע ניקוד המשמש לדירוגו בתור ממתינים. הצורך בשיבוץ לפי שיטת הניקוד נובע מעודף גדול של עובדי הוראה לעומת מספר המשרות הפנויות בבתי הספר במגזר הערבי, והרצון להבטיח טיפול אחיד, ענייני ושוויוני בפניות לשיבוצים כאלה ואחרים. נקבע, כי הוראות הנוהל עמדו לאחרונה לשבט ביקורת השיפוטית של בית הדין הארצי לעבודה. נפסק, שהן ראויות וסבירות ומשרתות תכלית ראויה. כמו כן, הנוהל קובע הסדרים שונים לרבות ניקוד שונה לבקשות העברה של עובדי הוראה קבועים, לבקשות שיבוץ של עובדי הוראה חדשים לרבות כאלה שאינם קבועים ואשר משובצים למשרות תקניות או זמניות, ולבקשות להשלמת משרה, דהיינו בקשות של עובדים קבועים להוספת שעות באופן קבוע. קריטריונים נוספים הרלוונטיים לקביעת ניקוד בבקשות העברה הם: מצב משפחתי, ותק, דרגת השכלה, מקום מגורים והמרחק של מקום העבודה הנוכחי ממקום המגורים. בבקשות שיבוץ הקריטריונים הם: ותק, דרגת השכלה, הצטיינות, מקום מגורים וכן מבחן בקיאות בשפות ערבית, עברית ואנגלית. 

נוהל נוסף הרלוונטי למקרה שלפנינו, ושכותרתו הינה "נהלים לשיבוץ עובדי הוראה בעבודה ובקביעות". מטרת נוהל זה הינה לקבוע את אופן שיבוצו של מורה חדש בשנים הראשונות לעבודתו, עד לכניסתו למעמד של עובד קבוע במערכת.

סעיף 3 לנוהל הקבלה קובע, כי עובד הוראה שעבד במעמד של עובד ניסיון במשך שתי שנות לימודים רצופות ומשובץ לשנה שלישית יקבל מעמד של עובד הוראה קבוע. זאת, אלא אם כן בשנה השנייה לעבודתו תוצא חוות דעת מנומקת להארכת תקופת הניסיון לשנה נוספת.

נטען, כי לאחר שבית הדין בחן את כל טענות העובדת, ואת הראיות שבתיק, לא נמצא שנפל פגם כלשהו בתהליך שיבוץ העובדת, ועל כן דין תביעתה להידחות.

מהראיות עולה, והדבר לא נסתר על ידי העובדת, כי מיקומה של העובדת בתור ללמד בעיר טייבה- היא העיר שבה היא מבקשת ללמד-היה 26 ביום התכנסות ועדת השיבוצים, כך שקדמו לה בתור לא פחות מ-25 עובדי הוראה קבועים אחרים. בית הספר שבו שובצה העובדת ברמלה הוא בית ספר שבו היא עצמה לימדה במשך שנתיים רצופות עובר לעבודתה בטייבה, והוא ממוקם באחד מיישובי היעד שהיא עצמה ביקשה להיות משובצת בהם.

לאור האמור לעיל, התביעה נדחית.

סע"ש 48716-10-14● בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו ● על ידי כבוד השופט דורי ספיבק ● התובעת: סוהא חאג' יחיא ● הנתבע: מדינת ישראל-משרד החינוך ● ניתן ב-02.08.2016

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו