תכנון מס בגין כספי פיצויים ומענקי פרישה
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

תכנון מס בגין כספי פיצויים ומענקי פרישה

מאת: פרופסור זיו רייך | דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה | 30/05/2018

| |

במאמר זה נעסוק בתשלום מס על כספים המצויים בחסכונות הפנסיונים שלנו המורכבים מכספי הפיצויים וכספי הפנסיה שלנו.

 

במקרה של פיטורין, התפטרות או פרישה ממקום העבודה, קיימים לרשותנו כספים אשר נצברו במשך שנות העבודה.

בשלב הפיטורין או הפרישה, אנו צריכים לקבל החלטות חשובות בנוגע לכספנו, כגון, כמה כסף למשוך? האם בכלל כדאי לשמור את כל כספנו לגיל השלישי ?

ישנם מספר  מושגים הקשורים בנושא זה , שאין ספק שרובנו אינם מכירים ומבינים את חשיבותם לתכנון העתיד שלנו והצעד הראשון בקבלת ההחלטות היא להבין את תכנון המס.

תכנון מס נכון בעת עזיבת העבודה או הפרישה יכול לחסוך לנו עשרות אלפי שקלים ויותר בתשלום המס, הן במועד העזיבה והן במהלך תקופת הפנסיה.

יש להדגיש כי  לאחר תיקון 190 לפקודת מס הכנסה וכל השינויים בנוגע למיסוי כספי פנסיה ופיצויים, גם אם נמשוך כספיי פיצויים 30 שנה לפני הפרישה אנו עלולים לפגוע בקצבת הפנסיה העתידית שלנו.

מס הכנסה קבע תקרה למשיכת פיצויים, בשנת 2018 התקרה עומדת על כ- 12,230 ₪ עבור כל שנת עבודה, ובמידה ועובד הרוויח מעבר לתקרה זו, הוא יהיה חייב במס.

נדגיש כי כספי פיצויים אשר ראו בהם הכנסת עבודה וכבר שולם עליהם מס בשלב ההפקדה לקופה, הינם כספים פטורים ממס והרווחים שנצברו בגין הפקדתם יחויבו במס קבוע של כ-15% בלבד.

ישנן כמה דרכים להפחית את תשלום המס-

1.   פריסת מס:

אחת הדרכים הקיימות לרשותנו על מנת להקל את תשלום המס על פיצויי הפיטורין היא לפרוס את המס על הכספים המגיעים לנו על פני תקופה של עד שש שנים.

על פי החוק, על כל ארבע שנות עבודה מגיע לנו שנת פריסה אחת, קיימת האפשרות לבצע את פריסת המס לאחור או קדימה.

החלטה זו של העובד תהיה בהתאם לצפי ההכנסות העתידיות שלו בשנים הבאות ולהיסטורית הכנסתו בשנים שקדמו לעזיבה, על מנת שהחלטה זו באמת תקטין לו את הנטל בתשלום המס.

בנוסף, יש לשים לב כי למועד עזיבת מקום העבודה יש משמעות רבה בנוגע לפריסת המס, במידה ועזבנו את מקום העבודה לפני 30 בספטמבר לאותה שנה, שנת הפריסה הראשונה תהיה השנה בו עזבנו את מקום העבודה, והמס עלול להיות גבוה יותר, אך אם המועד יהיה לפני 30 בספטמבר שנת הפריסה תהיה שנת המס הבאה, ובמקרה וגובה ההכנסות יהיו נמוכות יותר, כך גם תשלום המס יהיה בהתאם.

אציין, כי פריסת מס אמליץ לאדם אשר יש ברשותו סכום כסף אשר רוצה למשוך את כולו ולהוריד בנטל החייב במס, למשל, אנשי צבא אשר יוצאים לפרישה וברשותם סכום כסף לא נמוך.

2.   רצף קצבה:

אופציה נוספת אשר ניתן להשתמש בה היא רצף קצבה, המאפשרת לעובד אשר עומדים לזכותו כספי פיצויים ורוצה להשאיר את הכספים בקופה על מנת לקבל קצבה עתידית.

רצף קצבה מאפשר לנו למשוך רק את כספי הפיצויים אשר פטורים ממס ואת הכספים החייבים במס להשאיר בקרן הפנסיה.

מינואר 2017 רצף קצבה היא האפשרות האוטומטית הקיימת לעובד המסיים את עבודתו והכנסתו נמוכה מ32,000 ₪, בנוסף יש לציין כי לא ניתן לבצע רצף קצבה על כספי פיצויים אשר נמצאים בקופה הונית.

יתרונות בבחירה זו הינם ברורים לעין, תחילה קיימת האפשרות למשוך רק חלק מכספי הפיצויים(הפטורים ממס), שנית נוכל להגדיל את גובה הקצבה בגיל הפרישה, ואף לדחות את תשלום המס למועד זה.

3.   רצף פיצויים:

רצף פיצויים (מכונה גם רצף מעסיקים) הינה אופציה נוספת לעובד לדחות את התחשבנות המס למועד מאוחר יותר, וזאת בניגוד לרצף קצבה שבמקרה זה העובד יבחר כאשר ירצה לקבל קצבה חודשית בעתיד, אך במידה והעובד בוחר באופציה זו נשללת ממנו הזכות למשוך גם את הכספים הפטורים ממס.

אופציה זו מיועדת לעובד אשר מתכוון להמשיך להיות שכיר ולמשוך את כספו רק במועד מאוחר יותר.

עובד אשר ירצה לבחור באופציה זו יוכל רק בתנאי שאכן יתחיל לעבוד אצל מעסיק חדש בתוך כשנה מהמועד שסיים אצל המעסיק הקודם, וכך יהיה רצף בין התקופות אצל המעסיקים השונים.

כספי הפיצויים מהמעסיק הקודם יועברו לכספים שהמעסיק החדש יפקיד לטובתו, וכך בעת סיום ההעסקה של העובד בעתיד יוכל למשוך את כספו.

ניתן לבצע רצף פיצויים מספר פעמים ללא הגבלה של מעסיקים, ואכן ניתן להתחרט תוך שנתיים ממועד אישור הרצף.

חבות המס בגיל הפרישה-

כספי התגמולים שלנו הינם כספים אשר הופקדו מדי חודש ונועדו להבטיח את הפנסיה החודשית שלנו בעת גיל הפרישה.

משיכה של כספים אלו כסכום חד פעמי תוביל לתשלום במס של 35% או בגובה המס השולי-הגבוה מבניהם.

אך למרות הנאמר לעיל, ישנם ארבעה מקרים אשר הגדיר מס הכנסה בהם אכן ניתן למשוך את כספי התגמולים כסכום חד פעמי ומבלי לשלם 35% מס.

במידה ולמבוטח קיים ביטוח מנהלים, במקרה מוות המוטבים יוכלו לקבל את הסכום הנצבר כסכום חד פעמי, במידה ונקבעה לעמית או למישהו מהקרובים שלו נכות של לפחות 75%,במידה ואין לשני בני הזוג הכנסה חודשית אשר עולה על שכר המינימום, בנוסף במידה ויש לבני הזוג ילדים מתחת לגיל 18 ניתן אף להגיע להכנסה חודשית של פעמיים שכר מינימום.

מצב נוסף אשר הגדיר מס הכנסה הינו מצב וההוצאות הרפואיות של החוסך או של קרובו מגיעות למחצית מהכנסתו השנתית, יש לציין כי טיפולי שיניים לא נכללים כהוצאות רפואיות.

כספי הפנסיה שלנו חייבים במס, אך המדינה הפרידה בין שני סוגים של קצבאות, קצבה מוכרת וקצבה מזכה.

ניתן את הדעת על ההבדל בין השתיים :

קצבה מזכה היא קצבה שמקורה ממעביד או מחיסכון פנסיוני, קצבה זו הינה קצבה החייבת במס וניתן לקבל קצבה זו החל מגיל הפרישה.

קצבה מוכרת הינה הקצבה הנוספת הקיימת, בקצבה זו ניתן לקבל את הקצבה החל מגיל 60 והכספים יהיו פטורים ממס.

אם כן , ראוי ואף רצוי לשלוט במושגי המס הפנסיוני החל על כולנו לאור הסקירה לעיל . אנשי מקצוע עומדים לרשות הלקוחות במתן ייעוץ מס פיננסי ואף מתמחים בכך .

פרופסור זיו רייך הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו