רופא שעובד גם כשכיר וגם כעצמאי – מה מעמד החברה שיקים לעצמו?
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

רופא שעובד גם כשכיר וגם כעצמאי – מה מעמד החברה שיקים לעצמו?

מאת: עו"ד ורו"ח יובל כהן | | | 03/05/2022

| |

רופאים רבים בישראל עובדים הם כשכירים והם כעצמאים. לעתים, הם מספקים את שירותיהם כעצמאים גם למקום העבודה העיקרי שלהם, בו הם מועסקים כשכירים. מצב זה יוצר מורכבות רבה מבחינת שיקולי המס והמעמד המשפטי שלהם.

מורכבות זאת הביאה רופא לפנות אלינו בשאלה:

"אני עובד כשכיר במשרה מלאה בקופת חולים כללית. במקביל אני עובד כעצמאי. ההכנסות העיקריות שלי הן משירותים שאני מעניק לקופת חולים כללית בה אני שכיר – וכמו כן יש לי הכנסות משירותים שאני מעניק לקופת חולים מאוחדת ולביטוח לאומי. בנוסף יש לי הכנסות מהרצאות. השאלה היא האם אוכל לפתוח חברה רגילה, או שזו תהיה מבחינת רשויות המס 'חברת ארנק', על כל ההשלכות שיש להגדרה זו מבחינה משפטית ומבחינת מיסוי?"

עו"ד ורו"ח יובל כהן, שותף במשרד עורכי הדין דרור יצחק ושות', סייע לנו בתשובה והנה תקצירה:

"השאלה הראשונה היא האם אין כאן למעשה פיצול של ההכנסות שמקורן בקופת חולים כללית, שכן אתה מועסק הן כשכיר של הקופה והן כנותן שירותים עצמאי לאותה קופה. בהקשר זה עשויה להיבחן השאלה אם למעשה ההכנסות כ'נותן שירותים' אינן אלא הכנסות נוספות שיש לסווגן כמשכורת. אמנם שיעורי המס זהים לשני מקורות ההכנסה הללו, אולם יש הבדל בכל מה שקשור להכרה בהוצאות, לקיזוז הפסדים (ככל שיהיו) לניהול פנקסים ועוד.

גם אם התגברנו על השאלה הנ"ל (שאינה פשוטה כלל), יש לבחון לעומק את הפרשנות לביטוי "מסוג הפעולות הנעשות בידי עובד בעבור מעסיקו" המצוי בסעיף 62א(א)(2) לפקודה, במיוחד נוכח העובדה שהרופא מועסק כבר כשכיר באותה קופה, וכן את סוגיית החלק היחסי של ההכנסות כעצמאי מכל אחת מקופות החולים כחלק מהמחזור הכולל, כדי לבחון מהי פרשנות החוק שמתאימה למקרה כזה.

באופן כללי, גישת רשות המסים בנוגע לרופאים אינה מקלה בנושא ואנו ממליצים לנותני שירותים אלו לבחון את מעמדם באופן פרטני ומדויק באמצעות ייעוץ מוסדר".

עו"ד ורו"ח יובל כהן - שותף במשרד עורכי הדין דרור יצחק ושות', מהמשרדים הבולטים והמובילים בתחום המסים בישראל, ועוסק בכל תחומי המיסוי. עד לאחרונה כיהן כפקיד שומה ת"א 5

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו