קרן השתלמות לעצמאי - הזדמנות לרווח
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

קרן השתלמות לעצמאי - הזדמנות לרווח

מאת: עו"ד ירון שמיר | מומחה פנסיה של אתר Bizportal | 08/12/2014

| |

פעמים רבות מתברר כי העצמאים אינם מבינים את מהותה של קרן ההשתלמות, ומוותרים על היתרונות הגלומים בה מבלי להבין את משמעותם

כחלק מהשינויים שחלו בשוק החיסכון הפנסיוני, קיימת גם פקודת מס הכנסה המתייחסת להפקדות העצמאים לקרן השתלמות. בניגוד למכשירים פנסיונים אחרים, שאליהם יכול כל אחד להפקיד באופן עצמאי (ביטוח, קופת גמל וקרן פנסיה), לקרן השתלמות יכול להפקיד אך ורק מי שמוגדר עצמאי ברשויות המס. שכיר אינו יכול לפתוח קרן השתלמות באופן פרטי והוא מוגבל לקרן השתלמות אשר קיימת לו, אם היא קיימת במקום עבודתו ואליה הוא מפקיד במשותף עם מעסיקו.

נתחיל בהתחלה: הפקדה לקרן השתלמות לעצמאי מוגדרת כהוצאה מוכרת. המשמעות היא כי הפקדה בגובה של עד 18,480 ש"ח מעניקה לעצמאי הפחתה במס שהוא צריך לשלם.

נוסף על ההפחתה בגובה המס שעל העצמאי לשלם, קרן ההשתלמות מעניקה הטבה של פטור ממס רווח הון עד לגובה אותה הפקדה. כלומר, אותם 18,480 ש"ח יקבלו פטור ממס רווח הון על התשואה שישיגו. אם נשווה זאת למשל לתיק מנוהל או לחיסכון כזה או אחר בבנק, מדובר על הטבה של 25%-15% על הרווח שמשיג החיסכון.

לשם דוגמה, במקרה של תשואה על מניה בגובה של 1,000 ש"ח, המס שינוכה מהרווח בסך 25% יעמיד את התשואה על 750 ש"ח בלבד, בעוד אם אותה מניה נמצאת בקרן ההשתלמות נשארים אותם 1,000 ש"ח כרווח נטו לחוסך.

נציין כבדרך אגב כי גם אם מבחינת ניכוי ההוצאה העצמאי אינו יכול לנצל את כולה (עקב הכנסה נמוכה מהתקרה שעומדת היום על 264 אלף ש"ח לשנה), הפטור ממס רווח הון הוא עדיין תלוי הפקדה ולא תלוי הכרה בהפקדה.

יתרה מזאת, בעת החזקת תיק מניות קיימות עלויות נוספות כמו עלויות קנייה ומכירה, דמי משמרת ועוד. בקרן ההשתלמות נשלם עמלות קנייה ומכירה של הגוף המוסדי, שמטבען נמוכות מאוד.

בואו נלך רחוק יותר. כפי שציינתי, תקרת הפטור ממס רווח הון היא קבועה ומוגבלת ל-18,480 ש"ח בשנה. ואולם בואו נניח כי במקום להשקיע מיליון ש"ח בתיק מנוהל, נשקיע אותו בקרן השתלמות. על פי תקנות הממונה על שוק ההון גם את הכספים בקרן ההשתלמות ניתן לנהל באמצעות ניהול עצמי (IRA). אם לקרן ההשתלמות יש גם שש שנות ותק, הרי מדובר במכשיר שהוא נזיל מהרגע הראשון.

אותם מיליון שקלים אשר ינוהלו בקרן ההשתלמות יאפשרו לחוסך ליהנות מעמלות קנייה ומכירה נוחות, ניהול ברוטו ולא נטו (הרי פטור ממס רווח הון יש בין פעולות בקרן ההשתלמות ללא תלות בסכום) והימנעות מעלויות נוספות. צריך רק להקפיד על דמי הניהול - והנה לנו ניהול תיק בקרן השתלמות עם יתרונות רבים. חסרונות? גם הם קיימים, כמו לדוגמה אי יכולת לבצע קיזוז של הפסדים מול רווחים במכשיר קרן ההשתלמות.

לסיכום, קרן ההשתלמות היא מכשיר חיסכון ייחודי אשר מאפשר לעצמאי יתרונות רבים - החל מהטבת מס בהפקדה, הטבת מס עם הפדיון והקטנת עלויות וניהול ברוטו ולא נטו במהלך הדרך. כמובן, מדובר בנושא מורכב, וחשוב להבין את כל המשמעויות. טוב יעשה כל עצמאי אם יבחן היטב כל אופציה וינסה "לצאת מהקופסה" בעת קבלת ההחלטות.

 

**אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/ או יעוץ במוצר פיננסי ו/או ייעוץ מס  ו/או יעוץ פיננסי ו/ או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו/או הקופות המוזכרים לעיל ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות.**

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו