מעסיקה היא זו שקבעה את מועד ניתוק יחסי העבודה
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

מעסיקה היא זו שקבעה את מועד ניתוק יחסי העבודה

מאת: עו"ד נטע סלע | מחלקת "כל עובד" מבית חשבים | 06/07/2015

| |

השאלה אם מדובר בפיטורים או בהתפטרות נקבעת על-פי בדיקה מיהו הצד הפועל לסיום היחסים

העובדות

ולנטין קונוננקו (להלן: "העובד") עבד בסאן דלקים ירוקים בע"מ (להלן: "המעסיקה") במשך ארבע שנים בתפקיד נהג מיכלית להובלת דלקים. באחד מן הימים הוסבר לעובד כי נוכח הירידה בהיקף המכירות וכדרך התייעלות, בכוונת המעסיקה לפטר נהג שעבד אז במקביל לעובד. בשיחה זו הוצע לעובד לבצע את עבודתו הנוספת של הנהג המפוטר ומשמעות הדבר היא תוספת עבודה משמעותית תמורת העלאה בשכר. העובד נענה להצעה.

במשך שנה עבד העובד כנהג חלוקה יחיד אצל המעסיקה. לטענתו שעות עבודתו היומיות התפרשו על פני 12 שעות ואף מעבר לכך. העובד החל להתלונן בפני מנהליו על הקושי הרב הכרוך בביצוע העבודה. לטענתו, הוא דרש ממנהליו למצוא פתרון לבעיית העומס, שאם לא כן ייאלץ להתפטר. המעסיקה טענה כי העובד הודיע במפורש על רצונו לעזוב את העבודה שהייתה קשה עבורו ומשכך החלה בחיפוש אחר עובד אחר.

המעסיקה גייסה עובד חדש (להלן: "העובד החדש"), העובד ראה בכך החלטה של המעסיקה לתקן את "הרעת התנאים" ומשכך חזר בו לטענתו מהרצון להתפטר. לעומת זאת טענה המעסיקה כי גייסה את העובד החדש במטרה להחליף את העובד.

העובד החדש סיים את עבודתו אצל המעסיקה לאחר כשלושה חודשים מחמת מגבלה רפואית והמעסיקה המשיכה לחפש נהג במקומו. משלא מצאה, התקשרה לבסוף עם קבלן חיצוני שהחל לבצע את עבודת חלוקת הדלקים עבורה. בהתאם, נמסרה לעובד הודעה על סיום עבודתו.

לפיכך הוגשה תביעת העובד לתשלום פיצויי פיטורים, חלף הודעה מוקדמת וכן תשלום זכויות סוציאליות נוספות.

פסק הדין

הלכה היא כי היסוד הן של פיטורים והן של התפטרות הוא שהצד הפועל נתן ביטוי שאינו משתמע לשני פנים לכוונתו להביא את יחסי העובד והמעביד הקיימים בין השניים לידי גמר. השאלה אם מדובר בפיטורים או בהתפטרות נקבעת על פי הבדיקה מיהו הצד הפועל לסיום היחסים.

רכיב מהותי בהודעת סיום יחסי עבודה הוא מועד ניתוק היחסים. במקרה הנדון לא מסר העובד מועד בדבר ניתוק יחסי העבודה והיחסים נמשכו בפועל זמן רב לאחר הבעת הטרוניות על ידיו. מכאן יש להסיק שהעובד דרש לשפר את תנאי עבודתו ואף התריע שככל שהדבר לא ייעשה הוא יתפטר, אך הוא לא התפטר בפועל מאחר שסבר שהמעסיקה פועלת לשיפור תנאי העסקתו.

על יסוד דברים אלו ומאחר שאין חולק כי המעסיקה היא זו שקבעה את מועד ניתוק יחסי העבודה בין הצדדים חודשים ארוכים לאחר הודעת ההתפטרות לכאורה, נדחית טענת המעסיקה כי העובד הודיע על התפטרותו וכי יחסי העבודה נותקו ביוזמתו.

לפיכך נקבע שהעובד פוטר מעבודתו והוא זכאי לפיצויי פיטורים ולחלף הודעה מוקדמת.

תקציר ס"ע 43156-03-10 l התובע: ולנטין קונוננקו; הנתבעת: סאן דלקים ירוקים בע"מ l לפני  כבוד השופטת מיכל נעים דיבנר l ניתן ב- 02.05.2013 

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו