ניכוי הוצאות בגין בניית מקלטים, חיזוק מבנים ומיגונים מפני התקפות מן האוויר
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

ניכוי הוצאות בגין בניית מקלטים, חיזוק מבנים ומיגונים מפני התקפות מן האוויר

מאת: רו"ח אליק גנדלמן | מומחה במיסים עורך מקצועי | 13/05/2019

| |

שני הטילים שנורו בשבועות האחרונים על אזור המרכז (וממילא המצב המתוח באזור הדרום) העלו שוב לכותרות את המקלטים ואת המרחבים המוגנים. המצב הביטחוני מפנה את תשומת הלב לסעיף 17(7) לפקודת מס הכנסה המתיר ניכוי הוצאות בגין אמצעי זהירות מפני התקפות מן האוויר 

שני הטילים שנורו בשבועות האחרונים על אזור המרכז (וממילא המצב המתוח באזור הדרום) העלו שוב לכותרות את המקלטים ואת המרחבים המוגנים. תמונות של פקידי עירייה הפותחים את המקלטים הציבוריים הציפו את אמצעי התקשורת.

המצב הביטחוני מפנה את תשומת הלב לסעיף 17(7) לפקודת מס הכנסה המתיר ניכוי הוצאות בגין אמצעי זהירות מפני התקפות מן האוויר, שיש לו שני מאפיינים מיוחדים: הוא מתיר בניכוי הוצאה שאינה משמשת באופן ישיר ליצור הכנסה, ומתיר בניכוי הוצאה הונית שניתנת לניכוי כהוצאה שוטפת. עם זאת, לסעיף וליישומו מגבלות רבות. חלקן נקבע בפסיקה וחלקן בחוזר רשות המסים 37/93. החוזר מפרט סוגים של הוצאות מותרות ומגבלות לניכוי הוצאות. אמנם אמצעי הזהירות הנפוץ ביותר מפני התקפות מן האוויר הוא מקלט, אך תיתכנה גם דרישות נוספות של פיקוד העורף כגון חיזוק הקירות והתקרה, איטום, התקנות דלתות, חלונות וכו'.

על פי החוזר תותר הוצאה בגין בנייה עצמית, כלומר מי שקנה בניין הכולל מקלט לא יורשה לפצל את החלק היחסי מעלות הבניין השייך למקלט ולנכות אותו כהוצאה שוטפת. בבניית בניין חדש הכולל מקלט ניתן לפצל את עלותו ולהתירה כהוצאה שוטפת. מותרת הוצאה של בניית מקלט הצמוד למבנה קיים או מקלט בשטח מפעל, בתנאי שאינו משמש למטרות אחרות (כגון משרד או מחסן) ויהיה אפשר להחזירו לשימוש כמקלט באופן מידי גם אם נעשה בו שימוש נוסף. כמו כן לא תותר הוצאה בגין חלק המבנה אשר לא נבנה כמקלט אך יכול לשמש מקלט כגון חניון תת קרקעי. על פי פס"ד עמ"ה 296/91 גולדברג זוהר קובע החוזר שההוצאה תותר רק אם המקום שבו נמצא המקלט משמש ליצור הכנסה ואינו בית מגורים פרטי, וכי לא תותר הוצאה ולו באופן יחסי בבית הנישום המשמש גם לעסקו. נראה כי יש מקום להגמיש גישה זו, לפחות לגבי מצבים שבהם נמצאים במקום העסק לא רק הנישום עצמו אלא גם לקוחותיו - למשל גן ילדים או מרפאה.

לגבי מועד ההכרה בהוצאה קובע החוזר כי זהו מועד השלמת הבנייה, ולגבי בניין המשמש להשכרה פסיבית – רק כאשר הבניין יתחיל להניב הכנסות. החוזר מאפשר לנכות הוצאות בניית מקלט בבניין המשמש להפקת הכנסה הן ממקור 2(1) והן ממקור 2(6). ניתן להציע פרשנות ולפיה במסגרת סעיף 17(7) יהיה מי שבונה דירות להשכרה רשאי לנכות את החלק היחסי של ההוצאה ששימשה לבניית מרחב מוגן דירתי (ממ"ד).

נקווה שלא נזדקק למרחבים מוגנים ושיהיו לכולנו שמים נקיים - בלי טילים...

הכותב – מומחה במיסים עורך מקצועי של אתר המיסים "כל-מס" וירחון "ידע למידע" מבית חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו