כניסתה של "אמזון" לישראל והשפעתה על השוק הקמעונאי – יתרונות וחסרונות
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

כניסתה של "אמזון" לישראל והשפעתה על השוק הקמעונאי – יתרונות וחסרונות

מאת: רו"ח אליק גנדלמן | מחלקת "כל מס" מבית חשבים | 09/09/2019

| |

הישראלים ידועים בחיבתם לקניונים. בשבועות הקרובים עומד להיפתח בישראל "קניון" נוסף, וירטואלי הפעם, הקניון של אמזון בישראל. איך תשפיע כניסת אמזון לישראל על השוק הקמעונאי בכלל ועל קניונים "פיזיים" בפרט, והאם ניתן לצפות לירידה במחירים?

בארצות הברית (ובמדינות נוספות) פועלת אמזון בשני מסלולים: מוצרים הנמכרים על ידי אמזון עצמה ומוצרים הנמכרים על ידי סוחרים חיצוניים שאמזון מספקת להם גישה למיליוני קונים פוטנציאליים - כמו לשכור חנות בקניון. לסוחר חיצוני יש שני מסלולים לוגיסטיים: אחסנה ואספקה דרך מחסני אמזון או באופן עצמאי.

מהו אמזון "ישראלי"?

בשלב זה מדובר במכירה על ידי סוחרים ישראליים ולא על ידי אמזון עצמה, כלומר הסוחר הישראלי יפתח חנות און ליין בקניון של אמזון. הוא ישכור חנות בשטח בלתי מוגבל בקניון האינטרנטי תמורת "דמי שכירות", ויציע מוצרים לקונים ישראליים. המסלול הלוגיסטי היחיד שקיים כעת הוא מסלול עצמאי, כלומר הסוחר הישראלי ידאג לאחסנת המלאי והובלת הקניות ללקוח. אם לסוחר אין יכולת לוגיסטית הוא יוכל להיעזר בנותני שירות מקומיים שמקימים מרכזים לוגיסטיים ייעודיים ומובילים את הסחורה ללקוח, כמובן תמורת תשלום נוסף. 

האם כניסתה של אמזון תשפיע על השוק הקמעונאי בישראל? עדיין מוקדם להסיק מסקנות. מבחינת הקמעונאים יש לכך הן יתרונות והן חסרונות. היתרון הגדול הוא מקום בקניון יוקרתי וחשיפה לכלל השוק הישראלי ללא צורך בחנות פיזית. לכאורה כל סוחר קטן, אפילו כזה שאין לו חנות פיזית, יכול להצטרף. ואולם למקום בקניון יוקרתי יש מחיר: "השקעה ראשונית" בממשק לעבודה מול המערכת של אמזון (גם את השירות הזה אפשר לקבל מחברות ישראליות המתמחות בתחום), "דמי שכירות" שהם עמלות שיש לשלם לאמזון (כ-15%), ואם אין לך בסיס לוגיסטי תצטרך גם לשלם לנותן שירות חיצוני על אחסנה והובלה (יש חברות ישראליות שמקימות מחסנים ייעודיים), אם כי חלק זה קריטי פחות בישראל הקטנה. נוסף על כך על הסוחרים לעמוד בחוקיה הנוקשים של אמזון בכל הקשור לרמת השירות, החזרת מוצרים וזמני הובלה. אמזון יכולה "לסגור" חנות של סוחר עצמאי לפי החוקים הפנימיים שלה (למשל בעקבות תלונות רבות של לקוחות) ובכך לחסל מידית את העסק. האם יהיו סוחרים שיוותרו על היתרונות של הקניון היוקרתי ויישארו בחנויות המקוונות הקיימות שלהם שאליהן מגיע הלקוח הישראלי דרך זאפ למשל? האם תהיה השפעה משמעותית על החנויות הרגילות ועל הקניונים?

מכיוון שעלויות המסחר דרך אמזון לא יגרמו כנראה לירידת מחירים, התשובה תלויה בהעדפה של הצרכן הישראלי: האם לקנות בקניון או באמזון. ייתכן שתשובה לא תהיה אחידה לגבי סוגי מוצרים שונים. למשל, בגד או נעליים ניתן למדוד רק בחנות פיזית אך לא בחנות און ליין, לעומת זאת מוצרי חשמל ניתן לבחור לפי תגובות שקראת באינטרנט (או לראות בחנות פיזית אך לקנות און ליין). בכל מקרה אמזון תנגוס בחלק מהשוק הקמעונאי, לכן מחפשים הקניונים פתרונות למשיכת הלקוחות אליהם כגון אטרקציות לילדים, הרחבת שטחי ההסעדה והוספת אולמות קולנוע.

מי ירוויח ומי יפסיד מכניסתה של אמזון לישראל?

ירוויחו כנראה אמזון עצמה, וחברות לוגיסטיקה מקומיות וסוחרים שישרדו בקניון הנוקשה. האם אנחנו, הצרכנים הקטנים, נרוויח? עלויות הפעלת החנות באמזון והחיוב במע"מ (לעומת קנייה ישירה מחו"ל מאתרים דוגמת עליבאבא) כנראה לא יגרמו לירידת מחירים; אולי לעלייה ברמת השירות לפי הקוד של אמזון.

האם אנו צפויים למהפך בעולם הקמעונאי ובדרך שבה אנחנו קונים? ימים יגידו.

הכותב - מומחה במיסים, העורך המקצועי של אתר המיסים "כל-מס" וירחון "ידע למידע" מבית חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו