מדריך: מה ההבדל במיסוי ובזכויות עובדים בין נוודים דיגיטלים לבין עובדים ברילוקיישן?
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

מדריך: מה ההבדל במיסוי ובזכויות עובדים בין נוודים דיגיטלים לבין עובדים ברילוקיישן?

מאת: | | | | 07/06/2022

| |

בשנים האחרונות, בעיקר מאז פרוץ מגפת הקורונה, חלה עלייה משמעותית במספרם של האנשים שבוחרים לעבוד מרחוק, תוך שהם נעים ונדים בין מדינות שונות. ההתפתחויות הטכנולוגיות, והנכונות הגוברת מצד מעסיקים, הפכו את האפשרות לשלב בין טיולים ומגורים בעולם לבין עבודה ממחשב נייד, לקלה מתמיד. העובדים הללו, שאין להם כתובת קבועה, זכו לכינוי "נוודים דיגיטליים".

לצד הנוודים הדיגיטליים,מועסקים זה שנים עובדים רבים מאוד, במודל של "רילוקיישן". עובדים אלו נשלחים לחו"ל, למדינה ספציפית, כדי לעבוד בה עבור החברה. צורת התעסוקה הזו ותיקה למדי, והחוקים שחלים על המועסקים בה כבר מושרשים היטב.

צורת העבודה החדשה של הנוודים הדיגיטליים, לעומת זאת, יצרה לא מעט אתגרים חדשים בתחומים כגון זכויות עובדים ותשלומי מיסים. החקיקה בישראל לא תמיד מתאימה לסטטוס התעסוקתי המיוחד הזה, והרשויות ובתי המשפט נדרשו בשנים האחרונות לפרש את כוונת המחוקק, כדי למצוא את הפתרונות הטובים ביותר.

בחלק מהמקרים, עובדים שבחרו בעבר להיות מועסקים במסגרת של רילוקיישן, יכולים בפועל לעבוד גם כנוודים דיגיטליים, כאשר אופי העבודה מאפשר זאת. כדי לקבל החלטה נכונה, בשאלה מה עדיף, מומלץ להכיר את ההבדלים בתחומי המיסוי וזכויות העובדים.

אז הנה כמה דברים שחשוב לדעת ולשים אליהם לב:

1. שהייה חוקית

נוודים דיגיטליים – כאשר אתם נוסעים למדינה אחרת ועובדים בה, יש לוודא מה אומרים חוקי המקום ביחס לוויזה ולאשרת השהייה במדינה. אם אתם עצמאים/פרילאנסרים, האחריות המלאה לכך מוטלת עליכם, ומומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמצא בנושא. בחלק מהמדינות, אגב, כבר ניתן להוציא "ויזת נווד דיגיטלי", אך מספרן קטן עדיין.

עובדים ברילוקיישן – ע"פ רוב מדובר בשכירים, ובמקרה כזה חשוב לוודא יחד עם אנשי המקצוע הרלבנטיים שאחראים לנושא מטעם החברה, כי מעמדכם החוקי במדינה בה אתם עובדים תקין.

2. חוזים -

נוודים דיגיטליים - אם אתם חותמים על הסכמים של אספקת שירות ללקוחות כפרילאנסרים/עצמאים, חשוב לציין את הנושא מראש בהסכם. כאשר יש צפי להפרש שעות משמעותי, שפוגע בזמינות מיידית, כדאי לציין זאת גם. כמו כן, חשוב לציין היכן יתבררו מחלוקות משפטיות אם יהיו כאלה.

עובדים ברילוקיישן בחוזה ההעסקה שלכם חשוב לוודא שכל התנאים המשפטיים, הכספיים והתעסוקתיים הרלבנטיים מצויינים. מומלץ להתייעץ עם עורך דין מטעמכם, שמכיר את הרגישויות ואת המורכבויות שקיימות, כדי לוודא זאת.

בשני המקרים – כאשר אתם מועסקים כשכירים, הן כנוודים והם ברילוקיישן קבוע, חשוב לדעת שחוקי העבודה הישראלים הנם טריטוריאליים. "כאשר יש יחסי עובד-מעסיק בין הצדדים, אבל העובד לא מועסק פיזית בישראל, יחולו עליו תנאי העבודה של  המדינה בה הוא נמצא", מבהירה עו"ד מיטל דולב-בלט, "כאשר מדובר בפרילאנסרים/עצמאים – בכל מקרה אין יחסי עובד/מעביד בין נותן השירות לבין מי שמשלם לו".

תשלום מיסים

זהו הנושא החשוב והמורכב מכולם. עו"ד ורו"ח איתן אסנפי, מומחה במיסוי בינלאומי מצוות מומחי המס ב"חשבים", מדגיש כי בשורה התחתונה - שאלת המיסוי היא אינדיבידואלית, ונגזרת ממעמדם האישי של כל אחד ואחת. שיטת המיסוי בישראל היא פרסונלית, וכל עוד האדם מוגדר כתושב ישראל, הוא חייב בתשלום מיסים במדינה. אנשים שעוברים ברילוקיישן ונמצאים כמעט כל השנה בחו"ל, יוגדרו ברוב המקרים כמי שאינם תושבים בישראל וחוקי המס שיחולו עליהם הם אלו שנהוגים במדינה בה הם מתגוררים, וזאת גם בהתאם לאמנות המס בין המדינות, אם אלו קיימות.

באשר לנוודים דיגיטליים, הסוגיה מורכבת בהרבה. ראשית, יש לקבוע אם הנווד תושב ישראל או לא. "הגדרת התושבות תלויה בגורמים רבים ונבחנת לאור נסיבות חייו של הנישום הספציפי, ועל כן מומלץ לקבל ייעוץ פרטני", מסבירה עו"ד לילך אשרוב-רובין, מומחית במיסוי בינלאומי מבית "חשבים", "באופן כללי - נישום ייחשב לתושב חוץ ככל ש'מרכז החיים' שלו מצוי מחוץ לישראל. יש פרמטרים רבים שלפיהם הנושא נבחן, והעיקרי שבהם הוא מספר הימים בהם שוהה האדם מחוץ לישראל. הנוהג המשפטי הוא שאדם שמבקש להוכיח כי מקום התושבות העיקרי שלו אינו ישראל, יצטרך להוכיח זאת לרשויות".

אם האדם אינו מוגדר כתושב ישראל, מוסיף עו"ד אסנפי, השאלה היא אם יש לו תושבות במדינה אחרת. לנוודים דיגיטלים, יכולה שלא להיות כזו, אם הם נעים בין מדינה למדינה. במקרה כזה, סוגיית תשלום המס מורכבת במיוחד – ויש לבחון אותה אישית, שכן היא מושפעת מגורמים רבים.

חשוב לציין כי שאלת המיסוי נוגעת לכל המיסים – מס הכנסה, מס בריאות, ביטוח לאומי שהוא סוג של מיסוי, וכן מס ערך מוסף, כאשר בכל אחד מהמקרים חלות תקנות שונות ומורכבות.

"בנוגע למע"מ למשל", אומר רו"ח אחמד חסונה מומחה במיסים, מבית "חשבים", יש לבדוק אם לנווד הדיגיטלי יש משרד פעיל בישראל או לא, והיכן ממוקמים הלקוחות שלו. ביחס לביטוח לאומי, גובה התשלום תלוי בכמות הזמן שהנווד שהה בחו"ל".
 

כותבים:

עו"ד, רו"ח איתן אסנפי : עו"ד ורו"ח איתן אסנפי, בעלים של משרד עורכי דין העוסק במיסים

עו"ד לילך אשרוב : - עו"ד מומחית במיסוי בינלאומי

רו"ח אחמד חסונה – רו"ח מומחה בכל תחומי המיסים

 

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו