עסקים משפחתיים - מחוכמתם של מייסדים
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

עסקים משפחתיים - מחוכמתם של מייסדים

מאת: אלי כהן | מנהל חברת הדרכה יוצרת פיתוח ארגוני בע"מ | 30/05/2018

| |

יתרונות וחסרונות בעבודה ובניהול עסק משפחתי בדור ההמשך

בשנות עבודתי הרבות כיועץ וכמגשר בעסקים משפחתיים למדתי מחוכמתם וניסיונם של מייסדי עסקים משפחתיים לא פחות משלמדתי ב 30 שנות עבודה כמנהל של עסקים משפחתיים ומעיון ולימוד בתחום המרתק הזה.

להלן 12 אמירות שאספתי וריכזתי משיחותיי עם מייסדים ומנהלים של עסקים משפחתיים שחוו משברים בעסק המשפחתי שהקימו. הם מצביעים על חלק ניכר מהאתגרים והדילמות העומדים בפני בעלים של עסקים משפחתיים ויש בהם לטעמי חומר למחשבה.   

א.       כשהקמנו את העסק בסה"כ רצינו שיהיה למשפחה מקור פרנסה יציב וטוב. כשהעסק שגשג והתרחב והיינו זקוקים לעובדים לא מיהרנו להכניס אליו בני משפחה כי חשבנו שמה שנחוץ לעסק לא בהכרח יתאים למשפחה. בדיעבד התברר לנו שמה שהיה נפלא במשפחה לא תמיד תורגם להצלחה בניהול העסק המשפחתי ואילו כשהצלחנו עסקית זה גרר מתחים בינינו שהיו לפעמים יותר קשים ממתחים שחווינו בתקופות של שפל עסקי.

ב.       כשהחלטנו על הכנסת בן או בת משפחה לעבוד בעסק שלנו היה זה לתפקיד מוגדר שיש לו הצדקה כלכלית לעסק ואתגר שמתאים לכישורי העובד ולרצונו המובהק להשתלב בעסק שלנו. עשינו זאת לאחר שהמהלך זכה להסכמה מלאה של יתר השותפים בעסק שגם עוגנה בהסכם

ג.        בני ובנות המשפחה שהוכיחו את יכולתם בעבודה התקדמו בתפקיד ובשכר אבל כששקלנו למנות אותם למנהלים בעסק ולדירקטורים בחברה המשפחתית התברר שלא כולם התאימו לזה. אלה שהתאימו לא בהכרח זכו לתמיכת יתר השותפים ואלה שהתאימו וגם זכו לתמיכה רחבה היו צריכים לעבור תהליך הכשרה או אימון שלא ממש ידענו איך לבצע אותו. ממילא, לא הייתה אפשרות למנות את כולם וזה יצר מתחים לא קלים. מאידך, לא היה לנו קל עם אלה מקרב המשפחה שלא התאימו עוד לתפקידם בעסק המשפחתי ואילו פיטורין היו בד"כ בלתי אפשריים.

ד.       "צדק" הוא מושג יחסי ולמרות שתמיד רצינו לעשות צדק ולנהוג בהגינות ושוויון עם כל בני ובנות המשפחה ( ועם עצמנו ) לא תמיד יכולנו לעשות צדק עם כל העובדים והמנהלים מקרב המשפחה שעבדו בעסק המשפחתי שלנו. השתדלנו מאוד, אבל לפעמים נגרם בשל כך גם חוסר צדק כלפי עובדים ומנהלים שאינם מהמשפחה אך היו נחוצים מאוד לעסק המשפחתי.

ה.      שליטת המייסדים בעסק המשפחתי אינה מובנת מאליה והיא כנראה לא תמיד רצויה לאורך זמן. היא נגזרה לאורך כל הדרך מהיכולת שלנו להחזיק ברסן השליטה וגם מצורך מובהק של העסק בשליטתנו. כשרצינו להכשיר את הדור הבא להנהיג ולנהל את העסק המשפחתי התברר לנו ששיתוף בני משפחה בשליטה ובבעלות הם מהאתגרים היותר מורכבים בעסק המשפחתי.

ו.         לא תמיד ראינו בקונפליקטים בעסק המשפחתי עדות או סימן לכך שנכשלנו. ראינו בהם גם הזדמנות ללמידה והתפתחות אישית וגם אפשרות לגבש תרבות ארגונית ועסקית המתאימה לנו. זאת באמת הזדמנות שלא כל אחד זוכה לה אבל למרבה הצער לא כולם חשבו כך ולא תמיד נהגנו כך בעצמנו. ניהול הקונפליקטים והטיפול בהם הכביד על תהליכי קבלת החלטות בעסק המשפחתי וחלקם יצרו משקעים מרים שהיה קשה להיפטר מהם.

ז.        בן או בת שביקשו לעזוב את העבודה בעסק המשפחתי לא נחשבו אצלנו ל"כשלון", לא שלנו ולא שלהם. כיבדנו את זכותם לבחור לעצמם אורח חיים אחר וגם עזרנו להם להשתלב ולהצליח בפיתוח הקריירה שלהם ככל יכולתנו. לפעמים היה לנו קל יותר להיפרד מבן או בת משפחה שעבדו בעסק המשפחתי ופרשו לדרכם העצמאית מאשר להיפרד מאח או בן זוג שהחליטו לעזוב את העסק המשפחתי עקב חילוקי דעות בלתי פוסקים. 

ח.      היו יועצים שאמרו לנו שחייבים להפריד את ענייני העסק מענייני המשפחה אבל מעולם לא ידענו איך לעשות זאת. זה לא ממש התאים לאופי שלנו ולמציאות בה חיינו. נאלצנו ללמוד איך לאזן מתחים במשפחה שהשפיעו לרעה על העסק ולמתן מתחים בעסק שהשפיעו לרעה על המשפחה. לצערנו, לא תמיד הצלחנו בכך.

ט.      הסטטיסטיקה של עסקים משפחתיים לימדה אותנו שעסק משפחתי שהתפתח יפה בדור הזה לא בהכרח ישגשג ויתקיים בדור הבא. התרגלנו לרעיון שהעסק המשפחתי לא יישאר בהכרח בידי משפחתנו לדורות והרי הוא גם לא מסוגל לפרנס את צרכי כל המשפחה ההולכת וגדלה. למרות הקשר הרגשי העמוק לעסק שהקמנו ביזע ועמל רב שקלנו למכור או לפצל אותו כדי לאפשר לבני המשפחה שעבדו בו להתפתח לכיוונים שונים ונפרדים. המחשבה הזו הייתה קשה לנו מאוד. 

י.         חשבנו שהורשת העסק המשפחתי ליורשינו בצוואה סודית תמנע מחלוקת מיותרת בחיינו אך גם עלולה לגרום אכזבות וסערות לאחר מותנו. מאידך, לא רצינו לפתוח את הנושא לדיון בחיינו מחשש שזה עלול לטלטל לשווא את העסק והמשפחה. בכל מקרה, לא היינו בטוחים שיחסי העבודה בעסק המשפחתי, עליהם ניסינו תמיד לשמור בכל כוחנו, יתאפשרו ויתקיימו היטב גם בדור הבא. 

יא.     עסק משפחתי שיסודו באחווה לפעמים סופו מריבה ולא רק אצלנו. קדמו למריבות המשפחתיות שלנו אלפי שנים קודם לכן מריבות קין והבל, אברהם ולוט, יצחק וישמעאל, יעקב ועשיו יוסף ואחיו ועוד רבים אחרים - עם עסק משפחתי או בלעדיו. זה מעולם לא ניחם אותנו.

יב.     פירוק השותפות בעסק המשפחתי היה רגע של שברון לב לרבים מאיתנו אבל גם רגע של הקלה מסוימת והשכמה הכרחית למציאות אחרת ואופקים חדשים - אישיים ועסקיים.

הכותב הינו יועץ לניהול, מאמן עסקי ומגשר העוסק בליווי עסקים משפחתיים, מנהל חברת הדרכה יוצרת פיתוח ארגוני בע"מ המתמחה מאז 1994 בליווי עסקים משפחתיים.                                      

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו