נגיף הקורונה והפנסיה שלך
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

נגיף הקורונה והפנסיה שלך

מאת: נדב טסלר | סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה | 01/04/2020

| |

כיצד ישפיעו הירידות האחרונות בשווקים על הפנסיה שלכם וממה כדאי להימנע

החיסכון הפנסיוני נמצא רובו ככולו בשוק ההון וחשוף לתנודתיות בשוק. המשבר הנוכחי בדומה למשברים קודמים צפוי לפגוע בעליות שהושגו בשנה שעברה. בטור דעה שהתפרסם בוושינגטון פוסט, מספרת הכותבת איך החיסכון הפנסיוני שלה ירד ב- 78 אלף דולר. לדבריה היא לקחה נשימה עמוקה והמשיכה בעיסוקיה.

נאמר לא מעט פעמים על כך שחיסכון פנסיוני הוא חיסכון לטווח ארוך ויש להתאים את רמת הסיכון בתיק לטווח שנותר עד לפרישה.

לעזרתנו בהנחיית הרשות לפיקוח על שוק ההון ביטוח וחיסכון החל משנת 2016 קיימים בקרנות הפנסיה ובביטוחי מנהלים מסלולי השקעה תלוי גיל. במסלולים אלו רמת הסיכון הולכת ופוחתת ככל ומתקרב מועד הפרישה. התפיסה שעומדת מאחורי מסלולי השקעה אלו היא שהשקעה לאורך זמן בנכסי סיכון תוביל להשגת תשואה גבוהה יותר וככל שמתקרב מועד הפרישה יש להקטין את רמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני כדי להימנע מירידות ערב היציאה לפנסיה.

רמת החשיפה למניות במונחי דלתא במסלולי השקעה  תלויי גיל

בני 50 ומטה

בני 50 עד 60

בני 60 ומעלה

46%

34%

20%

 

*הנתונים מתייחסים לקרן הפנסיה בהלמן אלדובי

חוסכים שעברו את גיל 60 ומתקרבים למועד הפרישה יהיו הרבה פחות חשופים לתנודתיות בשוק ההון וכמובן למשבר הנוכחי.

הסכנה : אל תנסו לתזמן את השוק

משקיעים רבים מנסים לתזמן את השוק. לצאת בתחילת המשבר ולחזור חזרה מיד אחריו. אך האמת היא שמדובר בטעות. אף אחד גם לא מנהל ההשקעות הטוב בעולם לא יכול להצליח בכך. היה זה וורן באפט שאמר כי בעולם העסקים, המראה האחורית תמיד נקייה יותר מהשמשה הקדמית. בדיעבד כולנו חכמים יותר היום ויודעים שהיה צריך להקטין חשיפה לשוק ההון שהתגלה המקרה הראשון של הנגיף בסין.

בדומה לירידות הגדולות גם העליות החדות בשווקים מתרכזות במספר מצומצם של ימי מסחר. לכן, אחרי שספגנו את הירידות להחמצה של ימי מסחר בודדים עלולה להיות השפעה דרמטית על התשואה שאנו עשויים להשיג.

אבל יש דבר יותר גרוע מהניסיון לתזמן את השוק והוא קיבוע ההפסד. לאחר הירידות משקיעים רבים מעבירים את הכספים למסלולים ברמת סיכון נמוכה יותר ואז מפספסים את העליות שמגיעות לאחר מכן.

חוסכים שהרגישו את טעמו המר של הפסד יישארו לטווח ארוך יותר על הגדר ויחזרו להגדיל את רמת הסיכון רק כאשר השווקים יהיו שוב בשיא.

כיצד נגיע מוכנים למשבר הבא?

אנו נמצאים כעת בעיצומו של גל הירידות, קבלת החלטה כיום עשויה לקבע את הפסד הקיים בתיק. אבל כיצד אנו יכולים להימנע מהירידות הבאות בשוק ההון.

לצד החיסכון לפנסיה ישנם מוצרי חיסכון פנסיוני נוספים בהם קופות גמל, קרנות השתלמות ואפילו קופות גמל להשקעה.

אך בעוד שהחיסכון לפנסיה מיועד לטווח ארוך ומושקע במסלולי השקעה תלויי גיל בהם רמת הסבילות שלנו גבוהה, יתר מוצרי החיסכון מושקעים בהתאם למדיניות ההשקעה של הכוכב התורן בשוק ההון. כל עוד שוק ההון עלה בחרנו את אפיקי ההשקעה בהתאם לתשואה השנתית והתעלמנו מרמת הסיכון הגלומה בה. לאחר שהמשבר הזה יחלוף יש לעצור שנייה ולבחון, האם אנו נמצאים במסלולים המתאימים לנו.

חיסכון לפנסיה : האם אתם נמצאים במסלולי השקעה תלויי גיל?

מתקרבים לגיל 60 ואתם לא נמצאים כיום במסלול תלוי גיל בחיסכון הפנסיוני? עליכם להתחיל להקטין את רמת הסיכון. לצורך עדכון המסלול יש לפנות לסוכן הביטוח שלכם או לקרן הפנסיה.

יוצאים לפנסיה : מאיזה מוצר אתם פורשים?

גם לאחר היציאה לפנסיה, הפורשים חשופים לתנודתיות של שוק ההון. הקצבה של הפורשים בביטוחי המנהלים תתעדכן מדי חודש בהתאם לעמידה ביעד התשואה ואילו הפורשים בקרנות הפנסיה החדשות זכאים לתשואה מובטחת על 60% מהכספים שלהם, תשואה המקטינה את התנודתיות של קצבת הזקנה.

מוצרי חיסכון : האם רמת הסיכון בחיסכון מותאמת לאופק ההשקעה?

שבוחרים מסלול השקעה לקרן ההשתלמות או שבוחרים לחסוך בקופת גמל להשקעה יש לבחון את מטרת החיסכון ואת אופק ההשקעה. כאשר ידוע לנו אופק ההשקעה נוכל להתאים את רמת הסיכון במוצר הפנסיוני.

לא ניתן להשוות בין חיסכון שמיועד לילדים לבין חיסכון לתקופה של שנה. בחיסכון על פני 20 שנים נוכל לסבול רמת סיכון גבוהה הרבה יותר ונפנה את כל החיסכון להשקעה במניות. בחיסכון לטווח קצר של שנה, עלינו להבין את הסיכון הטמון במסלולי המניות ובמסלולים הכללים.

כאשר רמת הסיכון תואמת את אופק ההשקעה, הקוראים, יכולים להמשיך בשגרת יומם מבלי לבצע התאמות בדיעבד לחיסכון הפנסיוני.

 

הכותב, סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בעל רישיון משווק פנסיוני, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג : פנסיוני, להבין את הפנסיה 

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו