התחסנות עובדים – חובות וזכויות
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

התחסנות עובדים – חובות וזכויות

מאת: עו"ד מירב אורן | שותפה במחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד שבלת ושות | 17/01/2021

| |

1.   האם מעסיק יכול לחייב עובד להתחסן בקורונה ואם לא האם ניתן להטיל סנקציות על סרבן חיסון?

נכון למועד זה אין (עדיין) בסיס חוקי המאפשר למעסיקים לחייב עובדים להתחסן. כפייה כזאת על עובד עלולה להיחשב פגיעה בזכות יסוד של כל אדם לאוטונומיה על גופו, המוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ואף על פי חוק זכויות החולה.

מצד שני, בחודשים האחרונים הוכשרו לא מעט נורמות שהפרו זכויות בשם ההגנה על הציבור בכללותו ויתכן שהמצב המשפטי עוד ישתנה, כפי שקרה במדינות אחרות. כך למשל בארה"ב, רשאיות חברות פרטיות לדרוש מהעובדים להתחסן, ואף לפי עמדת נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה האמריקנית - מעסיקים רשאים להפסיק את העסקתם של עובדים המתנגדים לקבלת החיסון לנגיף. 

בישראל כבר קיימת תשתית חוקית מכוח פקודת בריאות העם לפיה בשעת חירום, רשאי משרד הבריאות להורות על מתן חיסון לאוכלוסיות מסוימות, כאשר ישנה מחלה מסכנת מדבקת, אך לפי שעה עוד לא נעשה בה שימוש.  

עד שלא תהיה חקיקה בנושא, הדרך המועדפת לעודד עובדים להתחסן תהיה דווקא באמצעות הסברה ומתן תמריצים למי שכן התחסן, אלא אם מדובר במקרים חריגים ובהצדקה עניינית לשלילה של תנאי עבודה מסוימים (למשל הגבלת כניסה לחלל שבו נוכחים עובדים נוספים, באופן מידתי על מנת למנוע סיכון) או אף לשקול הפסקת/השהיית עבודה במקרים של סכנה ממשית לסביבה (למשל אם מדובר בעובדים הבאים במגע עם אוכלוסיות בסיכון), ומומלץ לקבל ייעוץ פרטני.

2.   מה המגבלות שיוטלו על מי שבחר לא להתחסן?

משרד הבריאות שוקל לנפק לכל מתחסן תעודה, אשר תקנה לו יתרונות על פני לא-מתחסנים, כדי לתמרץ למעשה אנשים כגון: פטור מבידוד בעת החזרה לישראל משהות בחו"ל, אפשרות לצאת ולהיכנס בחופשיות מה"איים ירוקים", פטור מבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת. אפשר שבעתיד יישקלו גם הטבות תרבותיות לבעלי אותה התעודה, כך שתעודה תקנה יכולת להיכנס לבתי קולנוע, לתיאטראות, לבתי מלון וכן לאירועי ספורט או לחדרי כושר. אולם, טרם פורסמה החלטה רשמית בנושא.

נציין כי אין עדיין פסיקה בשאלה הספציפית הזאת. אך ניתן ללמוד מפסיקה אחרת של בית הדין הארצי לעבודה שקבע בעבר כי המדינה אמנם אינה רשאית לכפות על עובד בניגוד לרצונו לבצע בדיקה רפואית, אך אפשר שלסירובו תהיינה השלכות, ובכך למעשה הכשיר את אפשרות הטלת הסנקציות כתוצאה מסירוב לביצוע בדיקה רפואית. יש לציין כי במקרה זה היה עיגון הסכמי לדרישה לביצוע בדיקות, אך דובר במצב "שגרה" וייתכן שמבחני הפסיקה בעת חירום זו יהיו מקלים יותר.

3.   מה הדין במקרה של סירוב צוותי הוראה להתחסן בגני ילדים?

לאחרונה הוגשה הצעת חוק המתייחסת גם לחשש להתפרצות מחלות, ובה הוצע לקבוע שבמקרה של חשש להתפרצות מחלה שכנגדה ניתן חיסון מחיסוני השגרה, רשאי שר הבריאות להנחות מוסד חינוכי לא לאפשר לאדם, שלא חוסן מפני המחלה, להשתתף בפעילות המוסד החינוכי, עד אשר יחוסן או עד אשר יוסר החשש או לפנות באופן יזום לכל אדם המצוי בשטח המוסד החינוכי שלא חוסן ולהורות לו להתחסן. אולם הצעה זו טרם קודמה.

הכותבת: שותפה במחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד שבלת ושות

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו