פקידי השומה מהדקים את החבל סביב צווארם של האזרחים
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

פקידי השומה מהדקים את החבל סביב צווארם של האזרחים

מאת: עו"ד ורו"ח סיימון יניב | בעל משרד עורכי דין המתמחה בדיני מיסים | 05/01/2020

| |

לאחרונה, כחלק ממדיניות חדשה של הנהלת רשות המיסים, החלו פקידי השומה להדק את החבל סביב צווארם של האזרחים (הנישומים) ולנקוט מדיניות אכיפה אגרסיבית נגדם, ובמיוחד נגד מנהלים בחברות ועצמאים שמאחרים בהגשת דוחות מס שנתיים ו/או ניכויים משכר של עובדים

לאחרונה, כחלק ממדיניות חדשה של הנהלת רשות המיסים, החלו פקידי השומה להדק את החבל סביב צווארם של האזרחים (הנישומים) ולנקוט מדיניות אכיפה אגרסיבית נגדם, במיוחד נגד מנהלים בחברות ועצמאים שמאחרים בהגשת דוחות מס שנתיים ו/או דוחות ניכויים משכר של עובדים.

כמי שמלווה לקוחות מול רשות המיסים גם בהליכים פליליים, אני עד לתופעה מדאיגה בשבועות האחרונים, שבה נישומים ובפרט מנהלים ו/או בעלי חברות שלהן מחזורים שמעל לרף מהותי מוצאים את עצמם מוזמנים "לבקר" בחדרי החקירות של מס הכנסה. וחמור מכך, מצאתי פעם שהזימון נעשה בוואטסאפ, לא פחות ולא יותר!

הזימון נמסר בהודעה לאקונית "הנך מוזמן להגיע למשרדי חקירות מס הכנסה ביום... בשעה...", וכמובן מבלי לציין במה דברים אמורים. לא זו בלבד, אלא שלעיתים מוזמנים בהינף יד גם רואי החשבון ויועצי המס של אותם נישומים למסור עדות או רחמנא ליצלן להיחקר באזהרה!

כשהנישום מנסה להתקשר לאותו חוקר/ת בכדי להבין במה מדובר, התשובה מעבר לקו תהיה חד משמעית: "תבוא ורק אז נמסור לך במה מדובר..."

אין צורך לתאר מה עובר במוחו של מי שנחשב לאזרח נורמטיבי, כשהוא מוזמן ביום בהיר למשרד החקירות במס הכנסה, ככה סתם, בלי הסבר הגיוני שנראה לעין, שלא לדבר על המייצג של אותו נישום!

לבסוף, באותם המקרים נמצא שמדובר בחקירות שמבקשות לייחס לאותו נישום עבירות "טכניות" של אי הגשת דוחות מס במועד. דא עקא, לאחרונה נתקלתי במצב שבו לקוח זומן לחקירה משום שהחברה שבבעלותו איחרה בהגשת דוח מס בכמה ימים, וזאת עוד לפני שקיבל הודעת קנס על איחור בהגשת הדוח ולפני שנקבעו לחברה שומות לפי מיטב השפיטה כפי שהיה נהוג עד כה.

אין ספק שהמדיניות המתוארת לעיל מעידה על לחץ אצל האמונים על גביית המס לקופת המדינה, לחץ הנובע לדעתי מהירידה בגביית המס הצפויה בשנת 2019 ביחס לשנים קודמות. לטעמי נובעת ירידה זו משורה של נסיבות, למשל: הפסקת הליך הגילוי מרצון ב"מסלול האנונימי", הליך שהביא לגביית מס שהסתכמה במיליארדי שקלים; מבצעי הנחות לתשלום מיסים שרשות המיסים ביקשה לערוך בשנים האחרונות לבעלי שליטה בחברות, מבצעים שהובילו לביקורת חריפה מצד ציבור השכירים שאינו זוכה להקלות דומות בתשלומי המס, כפי שזכו להם למשל בעלי חברות שהפרוטה מצויה בכיסם לצורך חלוקת דיווידנד מוטב בשיעור מס מופחת מהרגיל לפי הוראות השעה.

כמי שמלווה לקוחות מול פקידי השומה (במישור האזרחי ובמישור הפלילי), חשוב להדגיש שמניסיוני מומלץ הן לנישום והן למייצג שלא לגשת למשרד החקירות לפני קבלת ייעוץ מעורך דין מומחה בדיני המס ובפרט בהליכים פליליים, שיסביר לאותו אזרח את זכויותיו - אם כעד ואם כנחקר תחת אזהרה. כל מילה שנאמרת לחוקר במהלך חקירה או עדות יכולה להתפרש בדרך יצירתית ולהשתמע לשתי פנים, ועלולה להשליך על המשך הטיפול בתיק ולשנותו מסגירת תיק החקר להגשת כתב אישום.

הכותב - יוצא רשות המיסים ופרקליטות מיסוי וכלכלה, בעל משרד עורכי דין המתמחה בדיני מיסים הן בפן האזרחי והן בפן הפלילי ובעבירות הלבנת הון

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו