הצעת החוק לסוף שבוע ארוך: אל תפגעו בעובדים השקופים
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

הצעת החוק לסוף שבוע ארוך: אל תפגעו בעובדים השקופים

מאת: אבי הוכמן | מנכ"ל קבוצת ISS ישראל מתאגיד ISS העולמי* | 06/06/2016

| |

המתווה הנוכחי אינו מביא בחשבון את עובדי הקבלן ששכרם יפגע

לפני כמה ימים הגישו חברי הכנסת אלי כהן ודוד אמסלם את הצעת החוק בעניין סוף שבוע ארוך. במסגרת הצעת חוק זו, שעוררה כבר עם הגשתה תגובות מגוונות ומנוגדות במשק הישראלי, מוצע כי העובדים ייצאו פעם בחודש לסוף שבוע ארוך שיימשך מיום חמישי בערב עד יום שני בבוקר, ושעות העבודה החסרות יושלמו על פני ימי העבודה האחרים. בכך יתווספו 12 ימי חופשה שנתיים לכל עובד – כמניין חודשי השנה. ההצעה אמורה להיות מיושמת במשך תקופת מבחן בת כשלוש שנים, ולאחר מכן תיבדק האפשרות ליישם "סוף שבוע ארוך" מדי שבוע.

ככלל, אני תומך בקיצור שבוע ושעות העבודה בישראל. העובדים בישראל עובדים יותר שעות ממקביליהם במרבית מדינות המערב, מצב שיש לתקנו בכדי למנוע את שחיקת העובדים ולאפשר להם מנוחה רבה יותר וזמן איכות עם המשפחה. אולם, בראייתי מהלך זה נעשה בחופזה וייתכן שלא נבדק עד הסוף. המתווה הנוכחי של ההצעה לא לוקח בחשבון שישנם לא מעט עובדים שייפגעו כתוצאה מכך, ובראשם דווקא מאות אלפי העובדים המכונים "העובדים השקופים". עובדי הניקיון וההסעדה, למשל, אינם יכולים להשלים את שעות העבודה שייגרעו או להעביר אותן ליום אחר, כי אם המשרד לא עובד – אין את מי להאכיל ואין צורך בשירותי ניקיון. תוספת של יום חופשי תיאלץ אותם, כמו את יתר העובדים במלאכות שונות המקיפות אותנו מדי יום, המשתכרים שכר מינימום או עובדים במשרות חלקיות ובעבודות דחק, להיות בחופשה כפויה, שלמעשה תפגע בשכרם הנמוך מלכתחילה.

בשנים האחרונות הפך ענף השירותים במיקור חוץ למתוחכם, מקצועי ומתקדם מאי-פעם, וכמובן צבר ידע רב באמצעותו הוא מעניק לארגונים הגדולים והבינוניים את השירות המיטבי. עם זאת, הוא עדיין שוק "מוטה מחיר" עם מתח רווחים נמוך, וכאמור - ענף בו העברת שעות העבודה ליום אחר אינה מתאפשרת. הלקוחות יצפו להוזלת מחירי השירותים עבור הפחתת יום עבודה, וכך העובדים "יספגו" ירידה חדה בשכרם. זה כמובן מתאים מאוד ללקוחות, שבמצב הכלכלי הנוכחי, המחייב הידוק חגורה, ובסביבה ארגונית ועסקית המדברת ללא הרף במושגי התייעלות והרזיה, מחפשים כל הזמן היכן ניתן לחסוך ולהתייעל; אך מתאים הרבה פחות לעובדי הניקיון, האבטחה וההסעדה, שנלחמים מדי יום על פרנסתם. 

אי לכך - במתווה הנוכחי של ההצעה, חסרונותיה הצעת החוק עולים על יתרונותיה. אז מה הפתרון? אם המדינה מקדמת את הצעת החוק הזו, ואף מעוניינת בעתיד להנהיג סוף שבוע ארוך מדי שבוע, מן הראוי שתדאג גם לפצות את מי שנפגע – או למנוע את הפגיעה בו. דרך אחת יכולה להיות הקלה במס החברות, בתנאי שהחברות לא ייאלצו להפחית את התשלום לחברות השירותים, שמצידן יוכלו לשמור על השכר והתנאים של עובדיהן. דרך אפשרית נוספת היא מתן פיצוי של המדינה לעובדים שנפגעו, וזאת ייעשה באמצעות חברות השירותים או באופן ישיר. אני משוכנע כי פרט לאלה ישנם פתרונות נוספים, אבל בשום מקרה אסור לפגוע בעובדים ולהטיל את הנטל עליהם.

בהצעת החוק הנוכחית, ברור כי המקצועות החופשיים ודרגי הניהול לא ייפגעו, כמו גם ענפים נוספים שעובדים כיום גם בימי שבתון (תיירות, קמעונאות המזון, תחבורה ועוד). אני שמח על כל אדם שירוויח, אבל העובדה שרבים במדינה ייהנו לא צריכה לבוא על חשבון העובדים השקופים, רק בגלל שלא רואים אותם.

 

*קבוצת ISS ישראל היא הקבוצה הגדולה ביותר בענף ניהול השירותים בארץ (עוסקת בתחומי ניקיון, אחזקה, IFS - ניהול מכלול שירותים, הסעדה וקייטרינג תעופתי) ואחד המעסיקים הפרטיים הגדולים במשק הישראלי; חברה בת כ-9,000 עובדים ומחזור מכירות של כ- 1.1 מיליארד ש"ח.

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו