ליל הסדר עלול לפרק משפחות - ומהווה טריגר שכיח ביותר לפרוץ סכסוכים בין אחים
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

ליל הסדר עלול לפרק משפחות - ומהווה טריגר שכיח ביותר לפרוץ סכסוכים בין אחים

מאת: עו"ד מיקי שיפמן | מתוך הודעה לעיתונות | 28/03/2017

| |

לכלוכים על הגיסה מאחורי גבה, התרעמות סביב פלישת אחד מהאחים לנחלת ההורים, והצוואה המפלה שנחשפה – כל אלה היוו סיבות לסכסוכים משפחתיים קשים שפרצו בליל הסדר, הגיעו לפתחו של בית המשפט

לכלוכים על הגיסה מאחורי גבה, התרעמות סביב פלישת אחד מהאחים לנחלת ההורים, והצוואה המפלה שנחשפה – כל אלה היוו סיבות לסכסוכים משפחתיים קשים שפרצו בליל הסדר, הגיעו לפתחו של בית המשפט.

בליל הסדר עלולות להתפרץ סביב השולחן מריבות קשות שמותירות נזק של שנים, וכל זאת בגלל הערה קטנה לא במקום, או בגלל איבה ישנה שמתפרצת לפתע ומחריבה את מרקם היחסים העדין ששמר על המשפחה עד היום מאוחדת. חלק מסכסוכי האחים הפורצים סביב שולחן הסדר, הופכים לאלימים, וחלקם אף מגיעים לפתחו של בית המשפט.

לדברי עוה"ד שיפמן העוסק בדיני משפחה המתיחויות בין אחים ובני משפחה פורצות פעמים רבות, לאחר שאחד ההורים הלך לעולמו, או כאשר ההורים הופכים לתלויים ולסיעודיים.

כך ארע למשפחה ממרכז הארץ, שנהגה להתכנס בכל שנה בביתו של אחד האחים – על מנת לחגוג את ליל הסדר לזכרם של ההורים. המתיחות בקרב האחים סבבה סביב האחות הפחות מוצלחת, שנתמכה כל חייה על ידי הוריה, וקיבלה בירושה את בית המגורים. האחים קינאו באחות, שקיימה אורח חיים חסר דאגות – ולא הייתה צריכה לדאוג כלל להחזרי משכנתא כמותם.

באחד מלילות הסדר מהשנים האחרונות הגיעה האחות כשהיא חובקת בן זוג מאד מבוסס. לדברי עוה"ד שיפמן, כעבור זמן לא רב מתחילת הקריאה בהגדה, החלה התפרצות יצרים כללית – כאשר האחים שראו את עצמם מקופחים בירושה החלו לקלל ולאיים על האחות ובן זוגה – וסילקו אותם משולחן הסדר בבושת פנים. סכסוך זה לא הסתיים בליל הסדר, והגיע לפתחו של ביהמ"ש למשפחה. האחים ביקשו לבטל את הצוואה בגלל השתנות הנסיבות, אך ביהמ"ש פסק שהדירה תישאר בידי האחות, למרות זוגיותה החדשה – מפני שצוואת הוריה אושרה ככשרה עם מותם, ואין כל סיבה לפתוח מחדש את הדיון בה.

לדברי עוה"ד שיפמן, הישיבה של בני המשפחה סביב שולחן החג והקריאה המשותפת בהגדה מחדדת תחושות מרמור ורגשות קיפוח. פעמים רבות, לא מדובר ברכוש רב והסכסוך הנפוץ צץ סביב נחלת הורים צנועה, או אפילו דירת שיכון קטנה.

כך ארע למשל במושב באזור רחובות, בעת סעודת החג  - שנחוגה כבכל שנה, סביב שולחנה של אם המשפחה הקשישה והאלמנה. לדברי עוה"ד שיפמן, השנה התדרדר מצבה הבריאותי של האם מאד, והיא הפכה לסיעודית. כתוצאה מכך גאתה המתיחות בין האחים – בין היתר סביב הסוגיה מי מסייע לה יותר. למתח זה לא הוסיפה העובדה, שאחד האחים, שהתדרדר לסמים בעבר ומאז התקשה לשקם את חייו, פלש לנחלת ההורים לפני מספר שנים, והיה סמוך על שולחנם באופן יומיומי.

בשנה זו, בו אם המשפחה כבר חדלה לתפקד, ונכנסה למצב סיעודי, החלו חלק מהאחים להתרעם על פלישת האח, ואף לעסוק בשאלה האם לאח הפולש קיימות זכויות יתר בנחלה – כתוצאה ממגוריו הממושכים בה.

הערה מרושעת שנזרקה לכיוון האח, ותגובה מאיימת מצדו – הציתה ריב מכוער וקולני בין האחים ונשותיהם – אשר הפך עד מהרה לאלים. רק התערבות המשטרה הצליחה לסיים את המריבה ללא נפגעים – והמשפחה נפוצה לכל עבר. גם סכסוך זה הגיע לפתחו של בית המשפט, כאשר האחים ביקשו להורות לאח לפנות את הנחלה באופן מיידי.

דוגמה נוספת: אחת מהאחיות במשפחה אירחה את כל יתר האחים אצלה בליל הסדר. עוד לפני תחילת ליל הסדר עצמו, החלה האחות לרכל על גיסתה, והתלוננה עליה מאחורי גבה שלא הביאה מאום לאירוע, ולא רק זאת, אלא שהיא לא נוקפת אצבע ולא עוזרת לה בהכנות לחג.  הרכילות המרושעת הגיעה לאוזניו של בעלה - וכתוצאה מכך איבד הבעל את עשתונותיו - הפך את שולחן הסדר עם האוכל והכלים על הרצפה – ולאחר מכן עזב את המקום עם אשתו - בכעס.

לדברי עוה"ד שיפמן, במשפחות מסוימות ליל הסדר הוא אירוע כה רגיש, שהוא ממליץ ללקוחותיו אלה פשוט לא להגיע לאירוע, ובכך למנוע ממתיחויות שונות להתפרץ ולהפוך לסכסוכים גלויים, מכוערים ובלתי נשלטים.

עו"ד מיקי שיפמן www.mikilaw.com מומחה לדיני משפחה, גירושין, צוואות, עיזבונות, ומגשר.
 

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו