כל מה שצריך לדעת על זכויות החופשה לעובדים – המדריך המלא
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

כל מה שצריך לדעת על זכויות החופשה לעובדים – המדריך המלא

מאת: עו"ד דנה להב | | | 03/05/2022

| |

חולמים על החופשה השנתית שלכם? זקוקים ליום חופש כדי להתרענן מהשחיקה? מתלבטים כמה ימי חופש אתם צריכים לתת לעובדים? אילו פיצויים מגיעים להם על ימי חופשה שלא נלקחו?

אין ספק שסוגיית זכאות עובדים לחופשה היא אחת מהחשובות ביותר בתחום יחסי העבודה, וכל מעסיק ועובד מושפעים ממנה. בישראל, לכל עובד יש זכות חוקית לצאת לחופשה שנתית. זכות זו מעוגנת בחקיקה ויש לה היבטים רבים – חלקם מעוגנים בתקנות וחלקם נתונים לפרשנות בהתאם לפסיקות בית המשפט במקרים שעסקו במחלוקות הקשורות לנושא.

הזכאות לחופשה שנתית מחושבת על בסיס מינימום ותק שמחושב בצבירה שגדלה משנה לשנה. משך החופשה תלוי גם במספר הימים שבהם עבד העובד באותה שנה.

מתי יוצאים לחופש?

אחת מהמחלוקות הנפוצות ביותר בין עובדים למעסיקים קשורה למועד החופשה. האם העובד יכול לצאת לחופשה מתי שייבחר? האם המעביד יכול לכפות יציאה לחופשה במועד שמתאים לו?

בחוק המקורי, נכתב כי החופשה תינתן בחודש האחרון של שנת העבודה, או במשך שנת העבודה שלאחריה. עם זאת, החוק לא קבע במפורש מי קובע או מסדיר את מועד החופשה. בפסיקה נקבע במשך השנים, כי על המעסיק להסדיר את מועדי החופשות של עובדיו בכפוף למתן הודעה של 14 יום מראש לחופשה של שבעה ימים רצופים ויותר. בפסיקות נקבע גם כי על המעסיק להביא בחשבון ככל האפשר את רצון העובדים. עוד נקבע שהוצאתם של עובדים לחופשה ללא הודעה מוקדמת, לא תיזקף על חשבון החופשה השנתית של העובדים.

מעבר לסוגיית כמות ימי החופש ומועדיהם – במשך השנים נוספו לא מעט תקנות ופסיקות של בתי משפט שעוסקות במגוון נושאים כגון: חישוב מדויק של הזכאות לימי חופשה שנתית, צבירת חופשה בתקופות היעדרות מהעבודה, חישוב ערך יום חופשה, רכיבי השכר הנכללים בפדיון חופשה, מועד תשלום דמי חופשה, תשלום דמי חופשה לאחר צמצום היקף משרה, ימי היעדרות שאינם באים במניין חופשה ועוד רבים אחרים.

אנחנו מזמינים אתכם לקרוא מדריך מקיף ומפורט שחיברה עבורנו עו"ד דנה להב, שמנתח לעומק את הסוגיות העיקריות שקשורות לנושא, ומציג מבחר של דוגמאות ופסקי דין, שיעשירו את הידע שלכם. חופשה נעימה!

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו