מגמת העבודה מהבית הולכת ומתעצמת – אבל מה קורה כאשר העובדים נפגעים בתאונה ביתית?
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

מגמת העבודה מהבית הולכת ומתעצמת – אבל מה קורה כאשר העובדים נפגעים בתאונה ביתית?

מאת: עו"ד מיטל דולב בלט | מנהלת "כל עובד" מבית "חשבים" | 27/06/2022

| |

 

רצתם למחשב בזמן עבודה מהבית ונפלתם – האם זו תאונת עבודה?
 

בשנים האחרונות, ובוודאי לאחר משבר הקורונה, יותר ויותר אנשים עובדים מהבית. אחת השאלות המורכבות שהתעוררו בעקבות הטרנד, היא כיצד מתייחסות הרשויות לעובדים שנפגעו בביתם, במהלך העבודה?

"חוק הביטוח הלאומי אינו עוסק בסוגיה בה עובד מועסק מהבית ונפצע בביתו", אומרת עו"ד מיטל דולב בלט, מנהלת "כל עובד" מבית "חשבים", "לפיכך – צריך להסתמך על פסיקות של בתי הדין לעבודה שעסקו במקרים שכאלה".

פסיקות בית המשפט

פסיקות בית המשפט בוחנות בין השאר אם התאונה אירעה "תוך כדי העבודה" (תנאי המועד) ו"עקב העבודה" (תנאי הקשר הסיבתי). "בתי המשפט", מסבירה דולב, "קבעו שאלו אינם מבחנים נפרדים, ושהם מיועדים למעשה לבחון אם יש קשר סיבתי בין התאונה לבין העבודה, אפילו אם זו ארעה שלא ב'מקום העבודה' או ב'זמן העבודה'".

לפיכך, מוסיפה דולב בלט, כאשר רוצים להבין את המושג "סביבת העבודה" בהקשר של מקום התאונה - "ניתן להבין שהוא מתייחס לא רק למקום המדויק בו מבוצעת העבודה, אלא גם לסביבה העוטפת אותו".  עם זאת, מאחר שהגבולות של "סביבת העבודה", אינם ברורים תמיד – יש לבחון כל מקרה לגופו. "בתי המשפט קבעו", מסבירה דולב בלט, "שהגבולות צריכים להיבחן בגישה גמישה ופונקציונלית ולפי גישה זו, לעתים, במצבים גבוליים, יכולים תחומי תפקוד שונים להתערב זה בזה".

ולדוגמה מעשית - בית הדין הארצי לעבודה הכיר בתאונה שארעה לעובדת בזמן שעבדה מביתה, לאחר שהחליקה על רצפת ביתה, שהייתה רטובה מנוזל ששפכו ילדיה הפעוטים, בעודה בדרכה לבצע עבודה ליד המחשב, ונחבלה.

לפיכך, מסכמת דולב בלט, "פגיעה שארעה לעובד בביתו בזמן שהועסק מהבית עשויה בהחלט להיות מוכרת כתאונת עבודה, המזכה בדמי פגיעה מביטוח לאומי, אולם המוסד לביטוח לאומי הוא הגורם היחיד המוסמך לאשר זאת".

 

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו